Translate

mandag 3. desember 2012

Paper waves

 

Med bitende kulde på første adventsdag 
fristet det ikke å gå ut for å fotografere.

Da får man heller bruke fantasien og prøve ut noen av alle de ideene man har liggende 
for nettopp slike dager.

Oppskriften her en veldig enkel: 
Ta en liten blokk med papir, 
gjerne en som er limt i den ene enden. 
Skyv så papiret i én retning 
slik at papiret løfter seg og danner en fin jevn bue. 

Plasser så en blå ringperm bak som bakgrunn. 

Lyset var nok en gang dagslys fra et takvindu. 

Jeg brukte min Nikon D7000 og et 105mm Makroobjektiv. 
ISO800, f/6,3, 1/100 sekund, selvutløser , stativ.

Vær påpasselig med å fjerne støv. 
Det er støv på det meste og på makrobilder fremtrer dette ofte veldig godt, - dessverre.
Jeg måtte retusjere bort noen som jeg ikke så med det blotte øye.

Ta forskjellige utsnitt 
og prøv å lage gode komposisjoner. 

Resten gjøres i etterarbeidet. 
Jeg lagde et antall forskjellige varianter.  
Disse var de mest konservative variantene. 

Papirblokken jeg benyttet hadde billig papir som hadde lite pene kanter. 
Jeg har hørt at fotopapir skal være mye bedre. 
Har ikke prøvd dette, 
men har noen ideer om hvordan jeg skal forme papiret og holde det på plass 
slik at linjene blir fine. 

Dette er også makrofotografering!
Og det er gøy! 



5 kommentarer:

  1. Ja, skal si jeg merket kulda ja, da jeg prøvde meg på en tur,- kom ganske fort hjem igjen...
    Jeg tror nok kanskje jeg er litt konservativ, for disse likte jeg veldig, veldig godt, men nå liker jeg det litt enkle, stramme uttrykket når det gjelder så mangt. Var veldig stilig den i svarthvitt, flotte kontraster!
    Dette fikk jeg veldig lyst å prøve, men er litt usikker på hvordan jeg skal beholde spensten i buene... klemmer av noe slag, kanskje..?
    fin kveld til deg, Knut:)

    SvarSlett
  2. De här blev också väldigt fina enkla och stilrena. Snyggt komponerade på diagonalen.
    Får verkligen lust att försöka.
    Tack för kommentaren.
    M

    SvarSlett
  3. Härliga bilder! Papper kan vara så vackert!
    Mvh Heléne

    SvarSlett
  4. wow det er en skikkelig stilig og dekorativt serie Knut!

    SvarSlett
  5. Wow, top class !
    Many greetings - Bente

    SvarSlett