Translate

mandag 25. juli 2011

Spørsmål og svar


Jeg er veldig glad for å få spørsmål, og jeg vil alltid prøve å svare så godt jeg kan. Noen spørsmål vil jeg samle i denne oversikten som løpende vil holdes oppdatert. Jeg håper det kan oppmuntre andre til å spørre. Du kan også sende meg spørsmål på min private mail-adresse: knriise@online.no

Spørsmål: Jeg trenger en ny datamaskin som er bedre for bildebehandling. Hva synes du jeg bør kjøpe?
Svar: Jeg benytter både Mac og PC, og jeg er redd for at svaret her er litt "religion" for noen. Enten er man tilhenger av det ene eller andre. (Faktisk så bruker jeg mest Mac, men begge kan benyttes.:-))

Men skal du kjøpe nytt så vær klar over dette: Bildebehandling krever mer og mer datakraft fordi bildestørrelsen øker (nå har sensorene kommet opp i 36Mpixels), dataprogrammene blir mer og mer avanserte og krever derfor større datakraft.

Pr i dag ville jeg valgt en Mac eller PC med minimum en Intel Quad-Core i5 prosessor på 2,7Ghz, 8Gb minne, 1 Tb harddisk og et kraftig grafikk-kort. Jeg ville også valgt en stasjonær skjerm fordi de fleste skjermer på bærbare PCer enten er for små (ville valgt en 27") eller har for dårlig kvalitet. Mange laptopskjermer viser heller ikke naturlige farger, og det er jo det som bildebehandling handler om.

Spørsmål: Bruker du alltid stativ?
Svar: Jeg bruker stativ så ofte jeg kan, men det avhenger av opptakssituasjonen. Noen ganger benytter jeg også en monopod med videohode. Denne synes jeg er best på motiver i bevegelse f eks flyvende insekter eller fugler i flukt. Min tripod kan legges helt ned til bakkenivå og har et kraftig kulehode. Da kan jeg raskt og enkelt stille det inn i forhold til objektet jeg skal fotografere.

Spørsmål: Jeg har insektsfobi. Finnes det noe håp for meg som ønsker å ta bilder av slike kryp?
Svar: Jeg tror ikke du er alene om ha en slik fobi. Noen er f eks veldig redde for edderkopper selvom ingen slike er farlige for oss mennensker i Norge. Jeg tror at det å fotografere insekter kan være et fin hjelp til å bli kvitt fobien. I elle fall er det slik med meg selv. Jeg kan stå midt i en blomstereng med fluer, veps, humler, bier og andre rarer insekter krypende eller summende rundt meg. Men når jeg fotograferer så blir jeg så oppslukt av det jeg holder på meg at alt konsentrerer seg om dette. Da er jeg ikke redd i det hele tatt. Kanskje senser også insektene dette, for de gjør meg jo heller ingenting.

Spørsmål: Noen av dine bilder har et helt spesielt lys. Fotograferer du til spesielle tider på døgnet eller hva gjør du?
Svar: Du er opptatt av lyset i bildene mine, og det med rette. Fotografere betyr å male med lys, så hvordan vi utnytter lyset er helt avgjørende. Jeg skaper mye av dette i etterbehandlingen hvor jeg bruker Nik Software. Bildet du referer til med den Lupinen er tatt i motlys, lyset er målt og eksponert med punktlysmåling på blomstens skyggeside og til slutt har jeg trukket ned bakgrunnen mye ifht blomsten. Jeg benytter mye vignettering, men ikke nødvendigvis mørke hjørner, men sentrert rundt det sentrale objektet i scenen og med gradvis vignettering ut fra dette punkt. Dette skaper en slags tunnelleffekt som skaper dybde i bildet. Gjerne ytterligere forsterket gjennom plasseringen av objektet på tredjedelslinjene i flaten.

Jeg foretrekker også skygge eller overskyet vær fremfor kraftig sol, da sola riktignok gir mere lys, men også skygger og mye skinn i skallet på insektene eller utbrente høylys.

Spørsmål: Er det noen spesielle innstillinger du bruker ofte på ditt kamera? Er det noen grunninnstillinger du benytter?
Svar: Mht innstillinger så benytter jeg oftest dette: (Jeg benytter Nikon, så du må oversette til Canon.) Punktfokusering eller manuell fokusering, punktlysmåling eller sentrumsprioritert, blenderprioritet. f/8 gir på de fleste objektiv den beste skarpheten, så dette er standardinnstillingen, men jeg øker blenderen til f eks f/13 for å få mere dybdeskarphet eller minsker til f eks f/4 for å vaske ut bakgrunnen mer. Jeg benytter nedblendingsknappen på kameraet flittig for å betrakte i hvilken grad bakgrunnen forstyrrer i bildet. 

På stillestående motiv tar jeg gjerne en serie med forskjellige eksponeringer. På bevegelige motiv med insekter i flukt eller bevegelse benytter jeg 3D følgefokus. Det er helt suverent på Nikon. Du låser fokuspunktet på insektet eller for den saks skyld på en fugl i flukt, komponerer bildet og trykker av. Fokuspunktet holdes hele tiden på dyret i bevegelse og jeg tar da gjerne en serie med bilder med 5 bilder/sek. Fokuspunktet ligger i utgangspunktet midt i søkeren, så det er lett å feste den på objektet og så bare lar jeg bildene strømme ned på kortet.

Jeg benytter mest et fullformatskamera til makro, Nikon D700, men jeg har også en Nikon D7000 og det fine med denne er at jeg kan forhåndslagre tre forskjellige oppsett. Dette er meget effektivt, fordi jeg da mye raskere kan bytte mellom forskjellige oppsett mht fokuspunkt, eksponering, blender/lukkerforvalg, med mere.

Spørsmål: Jeg skal kjøpe meg et makroobjektiv. Hva bør jeg kjøpe?
  
Men du må også spørre deg selv om du skal ta makrobilder eller nærfoto og hva du skal ta bilder av. For makrobilder kan du gjerne bakvende et normalobjektiv. Sjekk denne linken:
For øvrig et utmerket nettsted for makrofotografering!

Spørsmål: Er bildene dine egentlig makro? Er ikke det å ta veldig kraftig nærbilder av f eks insekter?
Svar: Jo, du har helt rett! Mine bilder er egentlig ikke det som etter definisjonen kalles makrobilder. Makro skal gjengi objektet I forholdet 1:1 eller med en større forstørrelse enn dette.

Jeg liker å se hele insektet og gjerne plassert i et naturlig miljø. Så i henhold til definisjonen er ikke dette makro, men nærfoto eller nærbilder. 

Spørsmål: Hva gjør du for å få skarpe bilder?
Svar: Se på blogginnlegget "10 tips til bedre makrobilder"

Spørsmål: Jeg er inne i en opplæringsfase med vårt nye kamera, D3 (har tidligere brukt D300) og i mangel på en del teknisk innsikt (har selvfølgelig instruksjonsbok, men men) lurer jeg på om du kan si meg hvor evt nedblendingsknappen på mitt kamera er...? og evt følgefokus?


Svar: Knappen sitter på samme sted som på min D700 så det er knappen øverst på høyre forside (sett fra kameraets bakside, dvs slik du holder kamera), knappen over der det står Fn.


Mht følgefokus se på Ken Rockwell sine utmerkede sider (finnes for Nikon, Canon, Leica):
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/af-settings.htm

By setting the Custom Setting Menu a3 (Dynamic AF Area) to 51 Points (3D Tracking) in AF-C and the Crosshair mode, your manually-chosen AF point will magically move all around the frame tracking your subject! You'll see it move all around, and it really works. This only works in the Crosshair and AF-C mode; it doesn't move around in the Big White Rectangle, Tit or AF-S modes. 

This tracking mode gives us another way to shoot if you don't want to select a single AF sensor near your subject. If you prefer, you can autofocus with the center sensor, and in this 51-point 3D tracking mode, keep your finger on the shutter and the AF area will move all by itself, tracking the subject as you recompose! 


Spørsmål: Jeg vurderer å kjøpe meg en macroblitz, men ser at du bruker (konstantlys?) LED videolys. Fester du lampa på kamera eller hur? Håper du kan skrive noen ord om hvordan du løser dette. :-)
Svar: Jeg har også en makroblits, men jeg bruker den lite, da jeg synes den er vanskelig å kontrollere og gir noe kunstig lyssetting. Dessuten gir den reflekser i form av lysende ringer som reflekteres fra blanke flater. Jeg må likevel lære meg å bruke den, for i noen situasjoner kan denne være riktig å bruke.

Med en videolampe ser man resultatet mer umiddelbart og den er enkel å justere til passende lys. Da jeg nesten alltid benytter stativ, så har jeg så langt holdt den med den ene hånden, mens jeg trykker av med den andre. Men jeg har bestilt en arm som skal festes i blitsskoen og kan reguleres. (Beskrivelse av dette kommer etter hvert.) Men videolampen bruker jeg mest til motiv som ikke er i bevegelse som blomster eller døde insekter eller ifm lysteltet mitt. Den er ikke kraftig nok når jeg skal fotografere insekter, og den stopper heller ikke bevegelser slik som et blitslys gjør.

Alternativt lys er jo å benytte eksisterende lys og da med en reflektor for å lyse opp i skyggepartiene.

Lyssetting er alfa og omega i fotografering og er meget vanskelig å mestre. Jeg tror at forskjellige situasjoner trenger forskjellige løsninger. Så med andre ord finnes det ikke ett fasitsvar her.


Les gjerne mer om bruk av makroblits på Makrofokus.se sine utmerkede sider:
http://makrofokus.se/blogg/2011/7/28/nagra-ord-om-makroblixtar.html

Spørsmål: Kvifor brukar du så høg ISO (1600), og kvifor blir dei ikkje støy på bileta dine?
Svar: I det konkrete tilfellet du refererer til kunne jeg gått ned på ISO og måtte da ha kompensert med lengre lukkertid. Men ofte må man ta bilde uten først å få finjustert kamera. Jeg startet fotoshooten denne dagen med å velge ISO 1600 fordi det var en mørk gråværsdag. For flere andre bilder var dette en helt nødvendig innstilling.

Grunnen til at det likevel er lite støy å se i bildene mine er to ting:
1) Nikon D700 og D7000 gir veldig lite støy. Jeg synes at for makrobilder er ISO 1600 øverste grense før det blir merkbart på disse kameraene, selv om de også tar meget bra bilder på enda høyere ISO.
2) Jeg benytter et støyreduksjonsprogram som heter Dfine. Dette fjerner det meste av det som måtte være i bildene. Jeg har ikke prøvd, men jeg tror at dersom jeg hadde valgt høyere ISO enn 1600 og behandlet de med Dfine, så hadde det gått på bekostning av skarpheten og oppløsningen i bildene. (Bør sjekkes ut en dag jeg har tid.)
Sjekk ut Nik Software sine nettsider:
http://www.niksoftware.com/dfine/en/entry.php


Meget lett å bruke og meget effektivt! Bruker du Mac så anbefales programmet i kombinasjon med Aperture som lastes ned meget rimelig fra App store. Kjøp deretter hele Nik sin Complete Collection for Aperture. Da har du en meget slagkraftig og brukervennlig programpakke for profesjonell bilderedigering.
Nik sine programmer kan lastes ned i prøveversjoner, og de har gode videoer med demoer og til opplæring.

Spørsmål: Jeg skjønner ikke hvordan man får til slike bilder av sommerfugler. De sitter ikke stille så lenge. Hvor setter sommerfugler seg?
Svar: Sommerfugler søker blomster med god nektar. Derfor tiltrekker enkelte blomster seg flere sommerfugler enn andre. I vår hage har vi en rosespireabusk som er veldig populær blant sommerfuglene. Det finnes også noe som kalles sommerfuglbusk nettopp fordi den tiltrekker seg sommerfugler.

Har du slike blomster eller busker så er det bare å sitte stille og vente på at en sommerfugl skal komme. Når de vel har rullet ut snabelen og er godt i gang med måltidet, så lar de seg ikke skremme så lett. Jeg plasserer meg gjerne slik at jeg får en blomst som stikker opp over de andre og da får en fin, grønn bakgrunn.

Så bare venter jeg til sommerfuglene sitter der jeg vil og knipser løs.

Har du ikke en sommerfuglbusk i hagen, så finnes det kanskje andre blomster hvor de kommer. Vent og vær tålmodig. Å forfølge sommerfugler gir vanligvis ikke et godt resultat.


Men jeg har også kommet over noen som sitter helt stille og tørker seg etter regnvær. Da er også ofte lyset veldig soft og fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar