Translate

søndag 3. februar 2013

Nå er det straks vår!


Når er det egentlig vår? Vel, det varierer vel fra sted til sted og fra år til år, men ifølge kalenderen er mars den første vårmåneden. Nå har vi akkurat begynt på februar som i år bare har 28 dager, så med andre ord er det vår om bare litt over tre uker!

Denne Stemorsblomsten, eller Natt og Dag som den også kalles, er den første blomsten vi ser på hytta vår. Den blomstrer nesten hele året, bare det ikke er altfor kaldt eller for vått. Faktisk ble nettopp dette bildet tatt den 25. desember 2011, så da var det meget mildt.

Så denne dukker opp før både hvitveis, krokus og andre mer typiske vårblomster.

Våren defineres som:

  • Den perioden av året hvor normal døgnmiddeltemperatur ligger mellom 0º og 10º.
  • Samtidig må temperaturtendensen være stigende gjennom perioden.

Så når kommer væromslaget i år? Akkurat nå og de nærmeste 10 dagene ser det ut til at dette ikke vil skje. Men det er lov å håpe, og det er lov å lengte etter våren.


5 kommentarer:

  1. Nydelig bilde!!
    Her snør det akkurat nå.....så lite som minner om våren. Men ja det er lov å lengte og håpe den snart kommer. Blir godt med lysere dager
    Men så lenge ønsker jeg deg ei fin uke:))

    SvarSlett
  2. her snør det nå, ingen tegn til våren Knut, men begynner å gleder meg til våren når jeg se dagens macrbilde fra deg.
    hilsen dirk

    SvarSlett
  3. Fiolene er nøysomme og sterke, ja. Nydelige.
    I tillegg elsker jeg duften!

    Natt og Dag minner meg om barndom og sommer hos farmor i Valdres,
    der Fiolene vokste tett i tett, i hagen hennes.
    Vilt og vakkert.
    Der hadde jeg mitt eget tre også.
    Savner både henne og hagen...

    Bildet ditt fra desemberdagen på hytta deres, er veldig fint.

    God ny uke!
    Ha fine dager!

    SvarSlett
  4. Flott blogg og utrolig mange flotte bilder! Joda, jeg har bladd og bladd og riktig storkoste meg : )

    SvarSlett
  5. Tusen takk til alle sammen!

    mvh Knut

    SvarSlett