Translate

mandag 20. mai 2013

Slåpetornbusk


Nå står Slåpetornbuskene hvite med blomster langs med veien der jeg bor. Jeg synes dette er en meget vakker blomst på en merkelig busk hvor bladene ikke vokser ut før etter at busken har blomstret. Den får etterhvert bitre bær, men bitterheten forsvinner når tempereturen synker og det sises at man skal høstebærene rett etter den første frostnatten. Bærene brukes til å lage saft eller likør som skal være meget god.

Slåpetornbusker tilhører rosefamilien og har derfor også spisse torner. eller pigger.

7 kommentarer:

  1. Dette likte jeg VIRKELIG!! så effektfullt med den uskyldshvite sarte blomsten mot den helt mørke bakgrunn! enormt bra.

    Ser å du har tips her om dus bakgrunn, de tips skal leses nå :-) snille duuuu

    SvarSlett
  2. Som Anne sier,- nydelig fotografert med de flotteste detaljer i blomsten mot den mørke bakgrunnen.
    Har jeg sett den, tro? Ser du skriver at den får blader etter avblomstring, og det er vel det samme prinsippet som med Forsythiaen jeg har i hagen det?!
    Ha en flott dag, tross gråværet i dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, takk for svar, Knut. Da har jeg nok kanskje ikke sett denne allikevel.
      Skal hviske deg noe,- jeg er 180 cm, så slike sko er nok dessverre bare drømmesko hihi:)
      Jeg har prøvd å stille den klokka, da du sa fra forrige gang. men jeg finner ikke ut av det,- så irriterende! Har vært inne på innstillingene for kommentarer, men der er det noe jeg antakelig overser av innstillinger.. Vet du?

      Slett
    2. 180 du! Som meg, men med disse skoene ville du jo rage et hode høyere. ;-) Men god oversikt ville du jo få i folkemengden.

      Mht innstillingene gjør du så her:
      Øverst til høyre på Bloggerlinja i bloggen din står det Utforming. Trykk på denne og gå til Innstillinger. Under denne velg Språk og formatering. Under Formatering kan du velge Tidssone. Denne skal stå til (GMT+1:00) Oslo.

      mvh Knut

      Slett
  3. Muy buena imagen...un abarzo desde Murcia...

    SvarSlett
  4. kjempe flott Knut, blomsten gjør seg virkelig veldig bra for den svarte bakkgrunnen.
    hilsen dirk

    SvarSlett