Translate

søndag 17. august 2014

Det beste kamera er det du har med deg


Jeg hadde ikke tenkt å ta makrobilder og var bare ute og gikk en tur nede ved et vann der jeg bor, da denne øyestikkeren fant det for godt å lande rett foran meg på brygga. Heldigvis satt den stille slik at jeg med mitt teleobjektiv fikk tatt dette bildet (brennvidde 432mm). Blender f/9 og 1/800 sekund.

Så det er sant det som sies at det beste kamera er det du har med deg. Og bildet viser at man utmerket godt kan benytte et teleobjektiv for mange makromotiv også dersom bare objektene er store nok.

Dessverre fløy den sin vei ganske raskt og den satte seg ikke på det vakre sivet i vannet slik jeg gjerne hadde håper for å få et enda bedre bilde.

Nå vet jeg jo at den finnes i området og derfor var jeg tilbake på samme sted i dag med makroutstyr, men så begynte det å regne og det ble bare en kort tur.

Jeg tror dette er en Rød vannymfe og en hann (Pyrrhosoma nymphula). Du kan lese mer om den på Wikipedia her: http://no.wikipedia.org/wiki/Rød_vannymfe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar