Translate

fredag 16. oktober 2015

Mitt makrostativ


Når jeg nå fotograferer mer med et langt mindre og lettere kamera enn fullformatskameraer fra Nikon eller Canon, så kan jeg klare meg med et langt mindre stativ også. Fotopro FPH-420 er et lite stativ i aluminium som sammenslått ikke er lengre enn litt over 30cm. Bena kan slås helt ned begge veier og i lave perspektiver som jeg benytter mye bruker jeg ofte denne plasseringen av bena. Kamera veier så lite at i denne posisjonen er stativet meget stabilt.

Nå tar jeg mange bilder også håndholdt, dvs uten bruk av stativ, men når jeg nå skal stacke bilder er
jeg helt avhengig av å bruke stativ. Da tar jeg en serie med bilder som skal legges oppå hverandre i Photoshop og da må motivet ikke flytte seg i dybdeplanet. Det er kun fokuspunktet som flyttes lengre innover på motivet.

Stativet er raskt å justere og kulehodet duger godt til et lite kamera som dette. Jeg kjøpte det for et par år siden hos Kaffebrus, en svensk nettbutikk. De har det fortsatt, men det finnes sikkert også tilsvarende alternativ i norske fotobutikker også.

http://www.kaffebrus.com/trebensstativ-fotopro-x4i-145cm-2230.html


4 kommentarer:

  1. Hei Knut , takk for linken. Bruker en manfrotto men den er tung :-( Har du lyst å skrive en tutorial eller artikkel om foto stakking ? Har prøvet det noen ganger både med photoshop cs6 og Combine z men resultatet var ikke bra.
    Hilsen Dirk

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren Dirk!
      Jeg har også en Manfrotto. Den er utmerket til større og yngre kameraer.
      Jeg planlegger å skrive et innlegg om stacking når jeg har blitt litt flinkere til å gjøre dette. Jeg har sett hva andre har fått til og det har vært kjempebra. Selv har jeg ikke våget meg inn i dette da jeg har hatt en inngrodd oppfatning om at det er veldig vanskelig. Nå er jeg i ferd med å tro at det nok kanskje ikke er så vanskelig likevel.
      Hilsen Knut

      Slett
    2. Da gleder jeg meg til den innlegg Knut :-)

      Slett
  2. Mainio on laite. Kovasti maanläheiset ominaisuudet...
    Tukevasti macroillaan...

    SvarSlett