Translate

søndag 11. mars 2018

In my window - 2


Jeg er egentlig dritlei vinteren nå og lengter bare etter varmegrader, sola som varmer og lange, lys dager og en natur som våkner til liv igjen.

Mens jeg venter blir de blomstene som står i vinduskarmen de eneste motivene jeg fotograferer. Denne hvite blomsten har virkelig trivdes i vinter. En gave til min kone fra en venninne hvor det først kun var en enslig blomst strutter nå blomsten av fryd med mange slike merkelige og eksositiske blomster.

Først prøvde jeg meg med fullformat med min Nikon D750 og en 300mm f/4, - dette fordi jeg ønsket en slørete bakgrunn. Som alltid liker jeg å bruke lyset fra et vindu som motlys i blomsten. Valgte denne blomsten fordi den hadde passe innslag av grønne tegninger på kronbladet. Med blender f/5.6 fikk jeg samtidig passe innslag av bokehringer i bakgrunnen.


Her benyttet jeg et kamera med dobbelt så stor sensor, Olympus EM1mk2, med en 40-150mm Olympus f/2.8 Brennvidden her ble 125mm hvilket da tilsvarer omtrent det samme som Nkon objektivet med blender f/5.6. På bildet f/2.8, men i dybdeskarphet i forhold til fullformat blir det f/5.6. Så bildene er ganske sammenlikningsbare.

På bildet under også et bilde tatt med Olympus EM1mk2 hvor jeg i etterbehandlingen lysnet opp noe i skyggepartiene da jo bildet er tatt i motlys. Blenderen er også her f/2.8.

Håper dere liker bildene mine!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar