Translate

lørdag 24. mai 2014

Hvordan få mørk bakgrunn i bildene


Jeg blir veldig glad når noen kommenterer bildene mine og enda mer glad når noen spør om tips og råd. Jeg fikk nylig et spørsmål om hva jeg gjør for å få mørke bakgrunner. Dette er veldig enkelt. 



Den mørke bakgrunnen skyldes tre ting. 
  1. Jeg måler alltid lyset på selve blomsten og som regel midt på støvbærerne som kan være ganske så lyssterke. Dette bidrar til at bildet lett blir litt undereksponert forøvrig og derfor også bakgrunnen mørkere. Men det bidrar også til å redusere risikoen for utbrente høylys i de lyse partiene.
  2. Jeg velger ofte bakgrunner hvor sola ikke skinner. Med en makrotele som jeg benytter blir bakgrunnene da ofte utviskede og i mørke farger. Noen ganger har jeg med en sort trøye som jeg plasserer i bakgrunnen for å oppnå en mer ensfarget mørk og sort bakgrunn.
  3. Så kan jeg i etterbehandlingen gjøre de mørke partiene i bakgrunnen så mørke som bare mulig og trekke de helt ut mot sort.

I sum fremstår da blomsten med en helsvart bakgrunn.

Jeg fikk også spørsmål om hvordan jeg får fint lys på blomstene. På de bildene jeg viser her har jeg valgt å fotografere i skygge fordi denne blomsten er så hvit at det hvite veldig lett blir utbrent. Men forøvrig handler det om å finne en blomst som kanskje bare får et lite snev av et solstreif eller så kan man benytte en reflektor eller en lommelykt eller et lite lommespeil. 

Når jeg er ute på jakt etter makromotiver har jeg som regel med meg en rumpetaske med et lommespeil, en saks, en liten reflektor, en diffusor, en liten hvit paraply, noen nylontråder og litt ståltråd til å stive opp en plante som blåser i vinden, og en "hjelpende hånd" (en fleksibel arm jeg kan feste til stativet for å holde noe). Noen ganger klipper jeg forsiktig av strået som det kan sitte et insekt på, eller en blomst, og plasserer det i den fleksible armen. Da får jeg motivet opp fra bakken og kan velge hvilken bakgrunn jeg vil ha. En gressplen blir en pen grønnfarge, et skyggefullt parti kan trekkes helt ut til sort, en busk med sollys gjennom kan gi fine bokehringer, etc.

5 kommentarer:

  1. Hei Knut
    Det er noen helt fantastiske bilder du har, særlig macro.
    Nå har ikke jeg alt det avanserte utstyret som du har, men syntes det er gøy for det.
    Jeg har Canon 550 d og 700 d samt macro 100mm og noen andre objektiver.
    Har lest litt om telekonverter på en blogg til en fotograf.
    Han anbefalte å sette det på macroobjektivet mitt for å få masse fine detaljer.
    Er det noe i det han sier eller hva mener du.
    Ser jo at du er en utrolig flink fotograf.
    Ønsker svært gjerne et råd fra en som virkelig kan dette.
    Masse hilsen Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Har aldri prøvd å sette teleconverteren min på makroobjektivet, men jeg skal prøve det og kanskje skrive et innlegg om det.

      Mvh Knut

      Slett
  2. Takk for tips, det er så flotte bilder du får til med ditt kamera.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett