Translate

lørdag 25. mai 2019

Valg av bakgrunn ved makrofotografering


Mange ganger når jeg titter på bilder på Instagram undres jeg hvordan de får til så annerledes bakgrunner enn de jeg finner i naturen. Forklaringen er nok den at bildet nettopp ikke er tatt ute i naturen, men i studio. Det er ikke noe galt i det. Tvertimot kan man også i studio skape fine makrobilder.

Her skal jeg fortelle min historie bak de bildene jeg her viser.

Jeg lastet ned fra internett en rekke forskjellige bilder (jeg søkte på teksturer og frie bilder) og skrev disse ut på fargeskriveren min. Så laminerte jeg bildene slik at utskriftene både ble stivere og med mye sterkere farger enn mitt ellers noe matte skriver-papir.

Så kjøpte jeg på Biltema et loddestativ. Dette har to krokodille klemmer som holder papiret fint slik at de utgjør en bakgrunn. På bildet under ser dere hvordan dette ser ut på vårt spisebord med lyset fra et vindu.


Jeg festet også en krokodilleklemme på et bitte lite kamerastativ som holdt blomsten jeg valgte å bruke.

Hva slags bakgrunn som passer best til motivet vil jo både være en smakssak og avhenge av motivets farger. Noen vil kanskje hevde at man bør velge en bakgrunn med farger som er komplementærfargen til motivet. Hvitt er vel ikke en grunnfarge, men en farge som inneholder alle fargene, så til hvitt kan man benytte hvilken farge man måtte foretrekke. Komplementærfargen til den guloransje midtre delen av blomsten jeg valgte er blått til lilla.

Kilde: Fargerike.no


Under viser jeg derfor noen bilder som har bakgrunn med komplementærfarger.




Under viser jeg en rekke andre versjoner med helt andre farger. Selv om man ikke velger en komplementær farge, så kan det bli spennende bilder likevel.

I hvilken grad man ønsker å få frem teksturen i de bakgrunnene som jeg skrev ut avhenger av avstanden mellom hovedmotiv og bakgrunn samt hvilken blender man velger å benytte. Små blendere (høye blendertall) gir større dybdeskarphet. Brennvidden på objektivet betyr også noe. Jeg benytter et 24-70mm kitobjektiv med en nærlinse. Med denne kan jeg variere brennvidden til jeg får det uttrykket jeg ønsker.

Siden bakgrunnene jeg skrev ut kan variere tildels mye over arket så gir arkene mange muligheter for valg av bakgrunn avhengig av hvor man plasserer motivet i forhold til bakgrunnen. Man kan bare flytte motivet noen centimeter hit eller dit og få helt andre uttrykk.


Jeg vil ikke mene noe om hva som er riktig eller galt, - bare oppfordre andre til å leke seg og finne det man selv mener fungerer best i et bilde. Fortell meg gjerne hvilket bilde du likte best!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar