Translate

mandag 8. juli 2019

Insekter dør


De siste årene har jeg jevnlig rapport hva jeg har sett i naturen der jeg er; - at det blir færre og færre insekter. Det biologiske mangfoldet reduseres kraftig.

I år er det verre enn noensinne. Jeg finner stort sett bare fluer, - de er seiglivede, og når jeg ser på epletrærne så er det færre eplekart enn noensinne. Jeg tror dette skyldes manglende bestøving og da tenker jeg med gru på Maja Lundes bok som handler om bienes død. Slik ser det ut til å være i ferd med å bli også i år.

Det var vepseår i fjor, og det pleier å ha en syklus på annen hvert år, så i år er det lite veps, men jeg ser også langt færre humler og blomsterfluer.

Det er en meget skremmende utvikling som ikke bare skyldes klimaendringene, men også manglende vedlikehold av kulturlandskap. Hos oss gror alt igjen hvilket favoriserer noen arter. Det er store belter med tistel i år. De fiolette blomstene står som tepper.

Bildeinfo: Nikon Z6 med kitzoomen 24-70mm pluss en Canon nærlinse for å komme nærmere motvet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar