Translate

fredag 21. oktober 2011

Lys for bruk innendørs

Nå som det går mot kaldere tider finner man ikke lenger så mange insekter inne. Blomstene dør jo også. Likevel finnes det andre ting å ta makrobilder av ute, - f eks høstblader. Men snart er disse borte også.

Kanskje på tide å utforske makroverdenen inne da? Jeg vil prøve på dette selv og dele mine erfaringer med dere etterhvert . Det finnes mange muligheter. Det vil jeg komme tilbake til i fremtidige innlegg på bloggen.

Dagens tema er: Lys for bruk innendørs. Hva kan brukes av lyskilder når man fotograferer inne? Jeg presenterer her noe av det jeg benytter og har sortert det etter pris.

Dagslys fra et vindu
Lyset fra et vindu er helt gratis, ofte veldig bra og mer enn tilstrekkelig. Jeg bruker helst et vindu hvor solen ikke skinner inn, dvs en på skyggesiden av huset.

Bordlampe eller stålampe
En vanlig bordlampe benytter vanligvis glødelamper som gir gult til rødlig lys. Jo lavere fargetemperatur desto gulere og til slutt rødlig lys. Vanlige pærer har gjerne en fargetemperatur på 2700K (Kelvin). Benyttes dette, og man tar bildene i JPEG, må man justere hvitbalansen på kameraet. Hvis ikke får man et rdølig fargestikk i bildene. Dersom man tar bildene i RAW, så kan man justere hvitbalansen i etterbehandlingen.

Bytt ut pæra i stålampen
Så kan man bytte ut pæra med forskjellige energipærer. Det gjelder å finne noen som har hvitt lys og helst samme fargetemperatur som normalt dagslys. Da blir fargene på motivet gjengitt naturlig.

Jeg anbefaler å kjøpe en spesialpære for produktfotografering. De som driver med slik fotografering ønsker jo å gjengi produktet de fotograferer så naturlig og nøyaktig som mulig. Disse ser slik ut:

45W lavenergipære med fargetemp på 5500K


De likner på de man får kjøpt på supermarkedet, men denne har riktig fargetemperatur. Dagslystemperaturen skal være på 5500-6000K (Kelvin). Disse leveres i forskjellige styrker, fra 25W til 85W, men wattstyrken viser bare effektforbruket og ikke hvor kraftig lyset fra en slik lampe er. En 25W pære av denne typen tilsvarer en vanlig 150W lyspære, og den gir som kjent ganske mye lys. En 85W pære tilsvarer en ca 450W lyspære. De koster fra SEK 139 til SEK 349. Så finnes det styrker midt i mellom og man kan kjøpe flere samtidig og få rabatt. De største pærene er ganske store.

Den enkleste og billigste løsningen er å finne en stålampe som har vanlig lampesokkel, såkalt E27. En stålampe og en 45W pære er det jeg startet med. Enkelt og billig. Lyset en slik pære gir er meget bløtt, men også her gjelder regelen om at jo nærmere du plasserer lyskilden, desto bløtere lys får du og mindre skarpe skygger.

Kjøp en holder for pæra
Kaffebrus tilbyr også forskjellige holdere som tar fra en opptil 9 pærer. Noen av disse kan man også få med reflektor, softboks eller feste for paraply. Slike lampeholdere krever et stativ man kan montere de på. Da anbefales et vanlig lysstativ som er langt rimeligere enn et kamerastativ. Kaffebrus selger disse for et par hundre kroner og oppover avhengig av høyde og soliditet.


http://www.kaffebrus.com/lampfaste-for-stativ-och-paraply-206.html

Lampeholder for 5 pærer påmontert en softboks.
Frontduken er tatt bort. Man kan i tillegg montere
en innvendig duk. Lyset blir da megetbløtt og
diffust, men svakere for hver duk man monterer.
Avhengig av styrken på pærene, man kan gjerne
kombinere forskjellige styrker og de kan slås på
individuelt, så kan man oppnå en styrke på opptil 1500W.

Kaffebrus
Kaffebrus er en nettbutikk jeg handler mye fra og med bare gode erfaringer. De har meget gode priser. Jeg tror mye er produsert i Kina og er kopier av mer kjente merker. Kaffebrus leverer også dyrere produkter, og pris og kvalitet har som regel en sammenheng. Men som amatør har man ikke behov for den samme soliditeten som produkter må ha for de som jobber profesjonelt. Og tar man godt vare på utstyret sitt, så varer det lenge.

Lommelykt
Mange av de lommelykter, hodelykter og arbeidslys man får kjøpt i dag benytter LED-pærer. Clas Ohlson har et stort utvalg med rimelige priser. Fargen som disse lyktene gir varierer i farge fra blått til hvitt til gult. Hvitt er selvfølgelig best, men som nevnt justerer man dette med hvitbalansen.

En enkel og anvendelig løsning her kan være den såkalte Gorillalight. Clas Ohlsson har en billigere variant av denne. De kaller den LED arbeidslys og den koster bare kr 249. Beina kan bøyes og brukes til å feste på det som måtte egne seg der man er. Den har også kraftige magneter innebygget i skallet slik at den kan festes til metall.



Videolys
Jeg kaller det for videolys, men det er LED-lamper montert i et panel og med et feste slik at de kan festes i tilbehørskoen på toppen av et videokamera. Disse får man nå kjøpt i de største fotobutikkene, i alle fall i Oslo, (FotoVideo og JapanPhoto), men prisene varierer enormt fra oppunder tusenlappen til mange tusen kroner avhengig av antallet LEDs.





Halogenlamper
Halogenlamper er lamper som gir hvitt lys og kraftig lys. Ulempen med disse er at de ofte blir veldig varme. Profesjonelle halogenlamper for videobruk har ofte såkalte låvedører som er klaffer påmontert lampen slik at man kan skjerme lyset og konsentrere det mot bare en del av motivet.

Men man kan gjerne bruke vanlige arbeidslamper med halogenpærer. Disse får man på Clas Ohlson fra kr 150 for en 150W lampe. Men de kan gi for mye lys.

Blits
Blits kan selvfølgelig brukes, men for innendørs makrofotografering med stillestående motiv synes jeg det er mye lettere å jobbe med fastlys. Da ser man hele tiden hvor skyggene faller og hvor man må flytte lyskilden for å oppnå det uttrykket man søker i bildet.

Lysstoffrør og lyspaneler
Hvis motivet og det arealet som skal lyssettes er stort, det er vel heller sjeldent ved makrofotografering, så kreves det mere lys. Da finnes det lyspaneler med mange LED-lamper eller lamper med flere lysstoffrør. 

Se på Kaffebrus sine nettsider så finner du mer informasjon om du er interessert.

7 kommentarer:

  1. Kjempeflott! Vet du, det første jeg skal gjøre er å bygge boksen, og så ta meg en tur ned på Clas Ohlson og se hva de har der. Da kommer jeg igang tenker jeg:-) Neste gang jeg er i Oslo blir det en tur innom Foto-Video for videre titt, og så blir det nok bra til slutt. Tusen, tusen takk igjen Knut!

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig å kunne hjelpe deg!

    mvh Knut

    SvarSlett
  3. tusen takk for at du deler med oss Knut!

    SvarSlett
  4. Mange flotte tips her Knut. Har selv skaffet meg (endelig) et makroobjektiv, men har ennå ikke fått testet så mye... dvs.. har hatt det på, og så har det endt opp med portretter med dette objektivet også hehe. Skjønner det er en spennende verden å utforske innen macro.
    Fin lesning på dine innlegg og gode bilder. Ha en fin søndag Knut
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  5. Tusen takk til både Dirk og Håvard!

    Skal bli spennende å se hva du oppdager i makroverdenen, Håvard! Det blir sikkert noe fint.

    mvh Knut

    SvarSlett
  6. det har vært en liten utfordring Knut :-) lyspære med 5300k vil jeg kjøpe i butikk og ikke via Internett, det var en liten tur.... Claas Olsen Nordby/Sverige de hadde en på lager :-)LED arbeidslys fikk jeg hos Claas Olsen i Moss og i tilleg har jeg kjøpt meg dette http://www.japanphoto.no/product/blitstilbehor/falcon-eyes/falcon-eyes-kompkit-med-ekstern-blitztilbehor/ moro :-)
    takk for mange gode tips Knut !

    SvarSlett
  7. Ser at jeg skrev dette så langt tilbake i tid som i 2011. I mellomtiden har jeg kjøpt meg flere rimelige LED-lamper. Prisene på disse i kombinasjon med størrelse og styrke har sunket vesentlig på disse årene.

    SvarSlett