Translate

fredag 17. februar 2012

Makrofotografering og vind

Hva gjør en makrofotograf når det bare blåser der en bor?
Noen opplever det nok slik, men det er sjelden tilfelle. Men vind og makro utgjør en stor utfordring. Dybdeskarphetsområdet er lite og når motivet hele tiden beveger seg ut og inn av skarphetsområdet, så kan det bli vanskelig. Her kommer noen tips jeg selv benytter, for der jeg for det meste fotograferer blåser det ofte og mye. Likevel tar jeg mange makrobilder.

Morgenstund har gull i munn
Ofte er det slik at tidlig om morgenen kan det være vindstille. Stå opp når sola står opp. Det kan være allerede i 4-5-tiden. Da er det også kjøligere og dette nedsetter aktiviteten til insektene. De sitter stille og du kan komme tett innpå de. Bildet under ble tatt en tidlig morgen. Bildefilen viser at klokken var 07:25.


Det blåser ikke alltid
I "gamle dager", det føles slik, var somrene preget av mer stabilt sommervær med solgangsbris. Da blåste det fra ca kl 12 og et godt stykke ut på ettermiddagen, men om morgene var det ofte vindstille. Det ser ut til at vi i dag har et noe mer ustablit vær, men det blåser ikke alltid. Sjekk værmeldingen! Og ikke bare om det er pent vær, men sjekk også hvor mye det er spådd å blåse og når. Faktisk kan det være vindstille mellom to regnbyger! Og dråper på bildet kan også bli fint.


Finn deg le
Om det blåser, så kan det blåse mindre hvis du finner le for vinden. På forsiden av sommerhuset vårt har vi et bed hvor det er en rosespireabusk, og på forsiden av huset er det som regel godt le for vinden. Denne busken besøker sommerfuglene flittig. Når det er "sommerfugltid", setter jeg meg bare på huk her ved siden av busken med riktig perspektiv og bakgrunn og bare venter. Så kommer sommerfuglene og det er bare å knipse. Bildene under ble til slik.



Beveg deg i takt med vinden
Jeg bruker ofte en monopod, et ettbensstativ, når jeg fotografer insekter. På dette har jeg montert et videohode. Dette gir meg god støtte og mulighet til å bevege meg i takt med vinden slik at befinner meg i store deler av skarphetsområdet hele tiden. 


Her bare dalte det ned en sommerfugl rett foran meg på en stor og høy skjermplante som jeg holdt på å fotografere. Siden planten var høy, godt over en meter, så svaiet den i vinden, og lot meg svaie med.


Benytt følgefokus og seriebilder
Ofte bruker jeg manuell fokus, men hvis det blåser mye, så benytter jeg autofokus med såkalt følgefokus eller AFC (Auto Focus Continous). Da låser jeg ett fokuspunkt på insektet ved å trykke halvveis ned på avtrykkeren og så sørger kameraet for å holde punktet i fokus. Når jeg har komponert bildet, trykker jeg helt ned og kameraet tar en serie bilder tett etter hverandre. Minst ett av disse blir da som regel bra. Bildet under er tatt med monopod og følgefokus og seriebildeopptak.


Benytt en hjelpende hånd
Jeg har forskjellige fleksiarmer som jeg kan feste på et stativ. I enden av fleksiarmen sitter det en klype. Den klyper jeg fast til grenen eller planten for å redusere bevegelsesområdet til blomst, plante eller busk. Noen ganger gjør dette bare vondt verre, for det kan blåse så mye at grenen bare begynner å dirre eller vibrere, men andre ganger er det dette som skal til.

En annen "hjelpende hånd" er det lille loddestativet man får kjøpt på Clas Ohlson. Da klipper jeg av strået, bladet, grenen insektet sitter på og tar det med meg til et sted hvor det blåser mindre og monterer det i stativet. Da får man den bakgrunnen man vil ha og har full kontroll på opptakssituasjonen. Hvis bare insektet vil da. Dette fungerer best om morgenene, når insektene er mindre aktive.


Bildet under er tatt ved hjelp av en slik "hjelpende hånd". Ved å få planten opp fra vegetasjonen fikk jeg en fin bakgrunn.




1 kommentar:

  1. Oi, oi her må det jobbes med stativet tror jeg. Tusen takk for utrolig informativ informasjon. Ser at du har testet ut mye i forbindelse med macrofotografering. Skal prøve ut de tipsene du har lagt ut her. Jeg takker for innlegget og skal nok skrive opp punktene i den lille fotoboka som jeg har i sekken. Skal sjekke ut det loddestativet på Clas Ohlson.
    Ha en trivelig helg til deg.

    SvarSlett