Translate

lørdag 10. august 2013

På besøk i blomsterenga


Endelig fant jeg en blomstereng. Har vært på jakt etter noe slikt hele sommeren. En eng full av de vakreste sommerblomster som valmuer, blåklint og klinte. 

Men været skulle gi meg en del utfordringer. Det blåste ikke så mye, og enga lå ganske beskyttet for vind, men det blåste likevel akkurat nok til at blomstene som har lange og tynne stilker ikke ville stå i ro.

Og da det endelig stilnet kom regnet med store og tunge dråper og mørke skyer som tok med seg det som var av lys.

Det fine med slike plasser er at der finner man som regel også insekter. Og der fant jeg faktisk også blomsterfluene som jeg har lett etter i hele sommer.

Med lite lys og med vind måtte jeg opp i ISO 1600 for å få korte nok lukkertider til å stoppe de verste bevegelsene. Ofte blåste motivet ut av bildefeltet, men når de igjen fant sin plass i søkeren, og når de sto forholdsvis stille, så trykket jeg av noen bilder.

Gitt de vanskelige forholdene ble jeg ganske fornøyd. Bildet øverst var det siste bildet i serien i det regnet kom og jeg måtte pakke ned utstyret og komme meg hjem før jeg var altfor vår.


Typisk bilde av enga med blomster i mange stadier fra knopp til avblomstret.



Når valmuen har kastet sin kapsel, så fremstår blomsten som krøllete.



Valmuene tiltrekker seg fluer av forskjellige slag. Her har det akkurat begynt å regne.



Har du hørt uttrykket "skille klinten fra hveten"?
Det sies at klinten er blomsten Klinte som vokser i åker og eng. Det var viktig å skille denne fra kornet fordi Klinte er meget giftig.



Under et bilde av en valmue hvor bare ett eneste kronblad er tilbake.


6 kommentarer:

  1. nydelig serie Knut, liker best humle på den blå blomsten !

    SvarSlett
  2. Utrolig flotte blomster bilder!! Hvilket objektiv bruker du?
    Jeg likte best bildet som nevnt ovenfor og bildet med Klinten og insektet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren!

      Objektivet jeg benytter er en Sigma 150mm Makro. Et meget bra objektiv.

      Slett
  3. Nydelige bilder Knut :-)

    Tone

    SvarSlett
  4. Veldig flott serie, Knut! Den vakre, vakre valmuen.
    Av alle disse flotte bildene velger jeg meg det første og det siste som mine favoritter i dag!
    :)

    SvarSlett