Translate

fredag 9. august 2013

Hvor ble de av?


Denne sommeren har vært spesiell. Til tross for fint vær har mangfoldet av insekter vært mindre enn før. Jeg har hverken sett eller hørt gresshopper annet enn noen veldig små og få. Naturen blir liksom litt fattigere uten dem synes jeg. Jeg synes disse er vakre og spennende og lyden av de hører sommeren til.

Jeg er ingen entomolog så jeg vet ikke hva dette betyr. Kommer de tilbake til neste år eller vil de være borte for lengre tid? Hvis eggene og larvene døde i vinterkulda så tar det vel kanskje lang tid før bestanden bygger seg opp igjen?


5 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke bidra med noe vettugt i problemstillingen i din tekst, men det var et veldig flott bilde av gresshoppa. Det er jeg iallefall klar på!

    SvarSlett
  2. Knut, great capture!

    Greetings and a good weekend - Monika & Bente

    SvarSlett
  3. spennende er de men ikke så veldig vakkert :-) uansett flott foto!

    SvarSlett
  4. Ja, pussig det der,- veldig lite insekter har jeg sett,- nå som jeg endelig jakter på dem og ikke omvendt.
    Fastlegen min sa en gang når noen var bekymret for om hørselen var blitt dårligere, pleide han spørre om de hadde hørt sangen til gresshoppa.... hadde de det, mente han at det ikke var noen fare. (Spørs om ikke han får et renn med pasienter etter denne sommeren, hihi)
    Vi får håpe på bedre insektstider neste sommer:)

    SvarSlett
  5. Vet dere? I dag hørte jeg faktisk en gresshoppe!!!

    Så er det intet galt med min hørsel, bare det at de er meget sent ute denne sommeren. Og jeg har sett flere blomsterfluer også. De kommer sent, men godt! :-)

    SvarSlett