Translate

fredag 11. juli 2014

Det handler om å se


Skjønner ikke hvordan du ser dem, sier ofte min familie til meg, når jeg er ute og tar makrobilder i hagen. Det handler om å skjerpe sansene sine slik at man ser det som stikker seg ut i naturen. Det blir på en måte som å gjenkjenne et mønster og å kunne se noe som bryter mønsteret.

Går jeg i en eng med bare strå så kan det hende at jeg oppdager en liten rødorange flekk i alt det ellers nå for tiden brungule. Slik var det med denne lille bløtvingen som satt i toppen av et strå og vaiet i vinden. Bløtvinger, slik som denne, er det vanligvis mange av i hagen vår, men i år er det få.

Denne gangen måtte jeg prøve å ta bildet håndholdt fordi den flyttet seg stadig. Fanget den med ISO1600, f/10 og 1/50 sekund. Ikke dårlig håndholdt. Hadde nok litt flaks der. Nikon D700 og Sigma 150mm (uten bildestabilisering).

2 kommentarer:

  1. Flott.Super bakgrunn og nydeligt att insektet er såå fremhevet og skarpt.Takk for tips.Skal huske på dette nårjeg vandrer i skog og mark :)

    SvarSlett
  2. wow - what a shot! And thank you so much for the information behind the pic.
    Very interesting to read your blog and I hope my photography will show your advice.
    Sorry for my bad english - I don´t use it much. I hope the message comes thru.
    Thank you for showing your secrets!
    Greetings Renate

    SvarSlett