Translate

søndag 18. september 2016

My shutter therapy - macro in autumn


På nettet leser jeg om andre fotografer som må ha sin "shutter therapy", sin dose av fotografering for å roe seg ned og slappe av. Så også jeg.

Jeg bestemte meg for å utfordre meg selv til å fotografere makrobilder på en treningstur (rask gange med mange fotostopp) og med en helt annen brennvidde enn jeg vanligvis benytter, - Panasonic 25mm f/1,7. (Effektiv brennvidde på dette kameraet blir 50mm, så med andre ord er dette et normalobjektiv.) Den fokuserer så nærme som ca 25 cm så dersom motivet ikke er for lite kan det benyttes som makroobjektiv. Dessuten er det meget skarpt, har meget god kontrast og oppløsning.

En lengre brennvidde, - f eks 120-150mm, ville kaste ut bakgrunnen i et slør, men samtidig vil også dybdeskarpheten på selve motivet bli mer begrenset/liten sammenliknet med en kort brennvidde som den jeg har benyttet her.

Her er noen av bildene jeg tok i løpet av en times treningstur. Jeg ble overrasket over hvor mange blomster jeg fant i bed, krukker og viltvoksende langs med veien.

De fleste av bildene er tatt med ganske stor blenderåpning (f/1,7 - f/3,5). Tips: Prøv å isolere motivet fra bakgrunnen og tenk komposisjon når du tar bildet!












2 kommentarer:

  1. Du, jeg skal jammen ta deg på ordet, Knut! For jeg har en 50mm f. 1,4 som sjelden eller aldri blir brukt lenger, dels fordi jeg ikke får fokus til å sitte synes jeg på så åpen blender. Men det du har vist med denne buketten av flotte bilder, at er en smart måte å tilnærme seg ulike motiver men litt "nye" øyne... spennende!
    Ønsker deg en fin ny uke :)

    SvarSlett
  2. Spennende Knut, har olympys 25 1,8 men hadde ikke tenkt å prøve makro med et . inspirerende!

    SvarSlett