Translate

lørdag 16. desember 2017

Hvem besøker bloggen min?


Blogger gir gode muligheter for statistikk og jeg ser ofte på hvem som besøker bloggen min. Hva jeg synes er interessant er at langt færre fra Norge og Sverige besøker bloggen min enn før, men desto flere fra USA, Italia og Frankrike, men også land som Russland og Ukraina. Jeg har mange ganger tenkt på og undret meg over hva dette skyldes?

Det er sikkert mange årsaker. Klimaet er jo annerledes og det er nok langt fler i vår del av verden som fotograferer makro under sommertiden enn om vinteren. Så omfanget av motiver er nok langt større i de landene som nå ligger på topp i statistikken.

Men når jeg så lette etter bøker om makrofotografering, så finner jeg svært få bøker av nyere dato. Selv om grunnprinsippene innen makrofotografering er de samme som før, så har det kommet på markedet mye nytt utstyr som gir mange nye muligheter innen makrofotografering.

Og det å fotografere små ting som insekter og blomster er bare en liten del av makrofotografering, - etter min mening.

Det kan nok også være andre årsaker til at interessen for makro kan se ut til å være synkende. Fler og fler slutter å bruke sitt til dels tunge fotoutstyr og bruker bare mobilkamera og legger bildene ut på Instagram eller andre sosiale medier og besøker derfor også blogger som min ikke så ofte som før.

Jeg tittet på tidligere statistikk for bloggen min og så da at 12. august 2016, det vil si for bare litt over ett år siden, så var antall views på bloggen "bare" 132963. Nå er den på 323423 hvilket er 2,4 ganger antallet for bare litt over et år siden eller en tilvekst på nesten 200000 besøk. Det er jo ganske så bra det faktisk. Og antallet følgere er omtrent like mange som før.

Jeg vurderer å starte en YouTube kanal for makrofotografering, men jeg er svært usikker på om interessen er stor nok. Gi meg gjerne tilbakemelding på dette på min mail-konto: knriise@gmail.com.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar