Translate

tirsdag 12. desember 2017

I blame it on Apple - Jeg legger skylda på Apple


Jeg legger skylda på Apple! Jeg kan vanskelig tenke meg noen annen forklaring på mitt problem.

Mine beste bilder legger jeg ut på Instagram. Jeg er veldig opptatt av skarphet i bildene mine. De kan ha begrenset skarphet med liten DOF og fin bokeh, men der jeg vil ha det skarpt skal de være skarpe.

Irritasjonen er derfor stor når jeg plutselig oppdaget at mine bilder på Instagram IKKE fremstår skarpe, men faktisk svært uskarpe og tildels pixelerte. Problemet fremsto ikke bare på en iPad, men på flere. Når jeg derimot ser på bildene fra min PC, så fremstår de helt fine!

Når jeg så googlet dette, ser jeg at også andre har hatt problemer og at problemet skyldes at Apple i en senere oppdatering av IOS har gitt muligheten av å redusere bilders oppløsning for at de skal ta mindre plass på iPaden.

Jeg foretok derfor en test hvor jeg skrudde av denne funksjonen i innstillingen på min iPad og la ut et bilde på nytt. Da fremsto plutselig dette bildet med helt fin skarphet mens de tidligere bildene mine viser seg med dårlig skarphet.

Utfordringen nå blir jo å få satt de gamle bildene tilbake til riktig oppløsning. En reboot av iPaden løste ikke problemet. Og jeg vet jo at nye bilder jeg nå legger ut på IG blir helt fine.

At Apple kommer med ny funksjonalitet er jo flott og at dette bidrar til bedre lagringsplass er jo også bra, men på bekostning av redusert kvalitet på bildene, - det hadde jeg aldri trodd. Og at man ikke skal kunne få bildene tilbake til sin opprinnelige kvalitet er jo også håpløst dumt!

Så Apple, - I blame it on you! Shame on you!

Hvis noen av mine følgere vet hva jeg kan gjøre for å løse problemet mitt, - så blir jeg kjempeglad for å høre fra dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar