Translate

lørdag 5. mai 2018

Hvitveis så langt øyet kan se


Fullformatskameraer som f eks Nikon D750 eller Canon 6D er kjent for å kunne kaste ut bakgrunnen i et behagelig slør når man tar makrobilder. Og jeg bruker ofte min D750 nettopp av denne grunn og ofte i kombinasjon med min Sigma 150mm makrotele. 

Nå om dagen blomstrer hvitveis så langt øyet kan se i store tepper i skogkanten. Jeg bestemte meg derfor til å utfordre meg selv til å ta bilder med noe annet enn fullformat, - min Lumix G7 som bare har halvparten så stor sensor som fullformat og derfor ikke skal kunne gi like slørete bakgrunner. For å kunne gjøre en reell sammenlikning burde jeg brukt min 60mm makrotele for m43 og omtrent samme blendervalg, men jeg valgte heller en 50mm f/1.7 i kombinasjon med en makroforsatslinse (Olympus MCON-2) for å komme nærmere motivet.


Jeg synes flere av disse bildene viser at man kan oppnå ganske så bra slørete bakgrunn med denne kombinasjonen. Det som også bidrar til isolasjon av motivet mot bakgrunnen er også at avstanden mellom motiv og bakgrunn også er tilstrekkelig.

Når jeg ønsker slike bilder, så leter jeg etter en blomst som står alene og en bakgrunn som ikke har for store kontraster. Jeg fotograferer alltid på bakkenivå hvor den vinklingsbare skjermen bak på kamera gir gode muligheter for å se og komponere bildet. Lumix kameraer har lyssterke skjermer, berøringsfølsomme hvor man bare setter fingeren der man ønsker fokus. Så trykker jeg bare avtrykkeren halvveis ned, mottar et pip når motivet er i fokus og så tar jeg en serie med bilder. Jeg tar alltid flere bilder med noe forskjellig blendervalg fordi det er langt lettere i etterarbeidet å se hvilket blendervalg som er det beste.

Kan det bli enklere enn dette å ta makrobilder? Med min Nikon D750 føler jeg at jeg er avhengig av stativ og ofte manuell fokusering. Det er en langt tregere måte å arbeide på selv om bildene kan bli bra også på denne måten.

På bildet over og på det siste bildet i serien har jeg også langt på en vignettering mot hvitt i etterredigeringen.

Håper du blir inspirert til å gå ut og ta bilder du også!







Strekker seg mot lyset.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar