Translate

tirsdag 30. oktober 2018

Jakten på det som engang var


Det som vises på bildet over så jeg ikke en eneste gang denne sommeren. Et ganske vanlig motiv for bare noen få år siden.

Det å være naturfotograf og fotografere de små insektene har nå blitt "jakten på det som engang var".

For stadig flere rapporter forteller at menneskene tar livet av naturen vår.

Det går to år mellom hver gang WWF – Verdens naturfond legger fram sin internasjonale rapport Living Planet Report om naturens tilstand. Idag kommer den aller ferskeste og tolvte utgaven.

For to år siden fikk vi vite at to tredjedeler av verdens pattedyr, fisker, amfibier og reptiler er borte på grunn av menneskene i 2020.

En alarmerende studie fra tyske naturreservater viser at 76 prosent av insektene har forsvunnet i løpet av de siste 27 årene. Humler, bier, fluer og biller er livsviktige for at planter skal frø seg, og for at vi skal kunne dyrke menneskemat. 

Det er jo akkurat det samme jeg har observert gjennom mine bilder at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne det jeg så lett fant før. Hvor jeg bare tok meg en liten tur i hagen og der var det motiver over alt. Nå må jeg virkelig lete i min jakt på det som engang var.

Dette er et virkelig skremmende scenario. 

Jeg prøver å ansvarliggjøre kommunen der jeg bor, men jeg får ikke svar en gang og vurderer nå å løfte problemstillingen til et høyere nivå. For hvis vi ikke bryr oss så er vi dømt til å mislykkes i vårt forsøk på å redde denne vakre planeten vi bor på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar