Translate

søndag 6. januar 2019

Makrobilder med mobil


Bildet over viser at man kan ta makro/nærbilder også med mobilkamera. Bildet under viser det nærmeste jeg kommer med mitt mobilkamera av type MOTO G6 Plus som har et meget bra kamera.


For å komme nærmere kan man benytte en makroforsatslinse slik som jeg jo også ofte bruker på mine vanlige objektiv. Jeg kjøpte et sett med forskjellige forsatslinser (fra makro til vidvinkel til tele) og også med noen forskjellige filtre i tillegg. Det hele kom i en fin veske. Ikke kostet det særlig mange kronene heller så det var verdt å prøve tenkte jeg.


Forsatslinsen skrus fast i hullet på en klemme som da klemmer objektivet foran kameraets linse. Linsene er små, på størrelse litt mindre enn et kronestykke.

Å ta bilder håndholdt kunne jeg bare glemme for skarphetsområdet er veldig lite og det er jo heller ingen bildestabilisering innebygget hverken i objektiv/linse eller kamera. Man trenger derfor en mobilholder og et stativ.


Nybegynner som jeg er med dette utstyret ser jeg jo nå at jeg burde montert holderen foran mobilen slik at den ikke skjuler deler av skjermen på mobilen.


Fokusering skjer ved å flytte enten kamera eller blomst litt frem og tilbake. Som nevnt er skarphetsområdet svært lite så man må enten ha meget godt syn eller gode briller for å sikre at det som skal være skarpt er skarpt.


Avstanden fra kamera til motiv eller veldig liten så det er lett å skape skygge på blomsten. Jeg benytter ofte sollys fra et vindu og dersom lyset er altfor sterkt demper jeg det ved å trekke for våre hvite gardiner.

I tillegg benytter jeg en bitte liten LED-lampe (fra en slik lue man får kjøpt på Clas Ohlson). Da blir kontrasten straks bedre.


Alle bildene med unntak av det aller første og det under er omtrent uredigerte og direkte ut av kameraene. Bildet under er noe mer redigert med utgangspunkt i bildet over. Her er det bare å leke seg og være kreativ.


Jeg prøvde også linsene på en iPhone 6, men det viste seg å være svært vanskelig fordi objektivet der sitter helt i hjørnet av mobilen og klemma fikk da ikke feste på mobilen. Noen av objektivene som f eks vidvinkel og fisheye ga også en del vignettering (mørke hjørner).

KONKLUSJON:
Det er fullt mulig å ta gode makrobilder av stillestående motiv. Hvor mobilt dette utstyret er er jeg derimot mer usikker på. Dette fordi man må ha med seg stativ og da blir det jo ikke lenger så mobilt. 

Jeg tror at siden linsene er så små og tar lite plass og veier ingenting, så er det noe som jeg kanskje alltid kan ha med meg i sekken min og så bruke det når situasjonen er den rette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar