Translate

onsdag 2. januar 2019

Tett på en julerose


Så er jeg på'n igjen. Det slo meg plutselig når jeg så på andres makrobilder at jeg ikke så ofte går tett på motivet. Oftest fanger jeg hele blomsten eller i alle fall blomstens kronblader i bilderammen.

Oftest søker jeg også å gjengi det jeg ser med stor grad av skarphet over hele motivet. Noen ganger til og med med bildestabling (picture stacking).

Da fikk jeg lyst til å prøve å kopiere det andre gjør, - å gi den stikk motsatte veien, - det vil si å gå tettere på, benytte den største blenderåpningen for å få minst mulig skarphetsområde og til slutt i redigeringen benytte vignettering mot det lyse.

Da ble resultatet som vist over og etter å ha lagt bildet på Instagram fikk jeg mange likes så det kan se ut til at dette er noe jeg skal utforske mer.

Prøv det du også da vel! Det er lettere enn du kanskje tror!

PS. Det skal nevnes at jeg økte kontrasten noe i redigeringen. Jeg ser av andres bilder at mange velger en enda dusere redigering (mindre kontrast). Kanskje er det også en vei å gå.
DS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar