Translate

torsdag 21. mars 2013

Makrotips uke 12




Jeg husker at første gangen jeg så denne så trodde jeg ikke mine egne øyne. Den virket så utrolig eksotisk og så til de grader annerledes enn mye annet jeg har sett på våre trakter.

Er dette en flue eller hva?

Ja, den heter Skorpionflue, men er hverken en skorpion eller en "ekte" flue. Navnet har den fått fordi hannens kjønnsorgan likner på brodden til en skorpion. Den går også under navnet nebbfluer. (Bildet viser en hunn hvor halen er et eggledningsrør.)

Det finnes bare 5 forskjellige typer i Norge, men ca 550 forskjellige i hele verden. Man tror den er tilhører en gammel og artsrik familie som det bare er rester av i dag. Så den er ganske spesiell, men ikke uvanlig. Når jeg først hadde oppdaget den, fant jeg etterhvert mange av dem fordi de tydeligvis liker floraen og faunaen der jeg bor om sommeren. Den lever av døde insekter, plantesaft og nektar.

Da den er ganske stor er den vanskelig å få skarp over det hele. Jeg valgte dette bildet fordi det er slik jeg ofte finner den sittende stille på et blad eller et strå. Søk på Skorpionflue på bloggen min, så finner du mange andre bilder av den.

Eller les historien bak bildet her: http://makrotips.blogspot.no/2012/07/dagen-ble-helt-annerledes-enn-jeg-trodde.html

1 kommentar:

  1. kjempe flott Knut ! og så interessant å lese teksten.
    hilsen dirk

    SvarSlett