Translate

torsdag 16. august 2012

Skarphet i makrobilder


I dette bildet som viser en blomsterflue på en solhatt er det forholdsvis lett å få god skarphet på fluen fordi kropp og vinger stort sett befinner seg i samme plan eller avstand fra kameraets sensor.

Når først en slik flue setter seg, så sitter den som regel helt stille. Her er det også benyttet stativ og fokuspunktet er lagt midt på fluens hode.

Været var overskyet slik at jeg slapp sjenerende reflekser og skinn og skygger.

Komposisjonen er klassisk med fluen plassert på nederste tredjedelslinje i venstre hjørne, pekende oppover og med blomstens midtpunkt oppe i høyre hjørne.

Ved bruk av en middels stor blender og en 150mm telemakro fremtrer bakgrunnen nøytral.

10 kommentarer:

  1. Flott makrobilde. Gode råd du gir her.
    Det har noe med utstyret å gjøre også. En trenger ikke å være helt nært når en har 150mm telemakro. Det er ofte det som skjer når en er ute, de merker når en kommer i nærheten, og flyr til neste blomst.
    Ønsker deg en riktig god ukeslutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og takk det samme til deg også!

      mvh Knut

      Slett
  2. Forholdsvis lett, sier du ja,Knut:) Jeg har hatt prosjekt blomsterfluer noen dager nå, og har da omsider greid å få fokus på hodet, og deler av kroppen, men ikke tale om at jeg får et som jeg er fornøyd nok med, og ihvertfall ikke når jeg ser dette. Fantastisk vakkert! Men så er det jo dette med stativet da, driver fortsatt på "frihånd" og må skjerpe meg. Tror jeg ønsker meg en 150mm til neste år. Hva er nærgrensen på en slik?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nærgrensen på min 150mm er 38 cm og det er regnet fra sensoren. Det er ganske nært. Har du et croppe-kamera så gir jo dette deg også en forstørrelse av bildet.

      Hvis jeg var deg så ville jeg fulgt med på markedplassen på foto.no og så slått til på en brukt Sigma 150mm. Du trenger ikke bildestabilisering, da dette ikke har effekt på makrobilder og ikke bør brukes når man bruker stativ.

      Mht å lykkes med slike bilder, så er det bare å øve og ta en masse bilder. Blinkskuddene kommer. Jeg lover!

      mvh Knut

      Slett
  3. Det ble et vakkert bilde, både av blomst og yndlingsflua mi! Og ja - gode råd, men jeg er nok ikke flink til dette med stativ. Det står mest i entreen...og så skyter jeg fra hofta. :) Kanskje jeg skulle teste ut litt mer ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du tar nå mange riktig gode bilder likevel da selv om du skyter fra hofta!

      mvh Knut

      Slett
  4. Skarphet er et viktig tema. Skarphet er spesielt vanskelig å få til i makrobilder, siden de rent fysiske/optiske "lovene" setter begrensninger for hvor stor dybdeskarphet det er mulig å oppnå.
    Det er fristende og dra litt for hardt i spakene når man bildebehandler i etterkant. Slik overskarping er faktisk noe av det mest vanlige man ser ved for eksempel juryering i fotokonkurranser. Med fare for at jeg tar feil, synes jeg tidvis å se overskarping av bildene i denne bloggen. Jeg gjør det selv, og tror det er en vanlig "synd" mange av oss begår. Uansett; Det er absolutt viktig å passe på at man ikke overskarper. Sett med kritiske fotoøyne, blir slike bilder sett en gang og man går videre.

    Erik :-)

    SvarSlett
  5. Du har selvfølgelig helt rett! Dette er lett å overdrive, men jeg prøver å være bevisst på dette og heller holde igjen litt.

    Jeg benytter selektiv oppskarping i enten Aperture eller Nik Softwares Sharpener Pro.

    SvarSlett
  6. Har både Lightroom og Nik, men bruker ingen av dem. Bruker en selvlaget action i Photoshop som selekterer alle "kanter" med kontrast over en viss grenseverdi. Actionen kopierer seleksjonen over på nytt lag, og vil altså ikke ta med områder/flater. "Booster" opp luminans og øker fargemetning i seleksjonen. Normalt gir dette en følt oppskarpende effekt uten at jeg egentlig trenger å skarpe opp. .. Om jeg skulle trenge, gir jeg en lett oppskarping på seleksjonen med mest lempelige metode for det aktuelle bildet. Det hele funker kjapt, enkelt og helt uten skader på- eller manipulering av originalbildet. En positiv bi-effekt er også at bildet nærmest får en effekt som om man ser på lysbilder med prosjektor.. om man ønsker å dra litt i spakene. Ofte effektfullt på landskapsbilder, makroer o.l.

    Erik

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant!
      Nik sin Sharpener Pro skiller også på output medium som de mener bør behandles forskjellig avhengig av bildet skal vises på web eller print.

      Noen ganger ser jeg at det holder med å øke kontrasten litt i bildene. Og jeg jobber hele tiden selektivt dvs på små områder i bildene.

      Et problem jeg har er at jeg jobber på flere maskiner. En av skjermene jeg benytter er sylskarp og litt lysere enn min iMac. Når jeg da ser på bildene på min iMac kan de fremtre en aning mørkere og mindre skarpe. Og ser jeg bildene på min jobb-PC så ser de elendig ut! Med andre ord er faktisk skarphet helt avhengig av hvilken skjerm man betrakter de på.

      Forskjellen i lysstyrke og eventuelle forskjeller i farger kan jeg kalibrere, men forskjellen i skarphet lar seg ikke kalibrere.

      Så hva jeg prøver å si er at opplevelse av skarphet kan avhenge av hvilken skjerm du benytter. Jeg tester også bildene jeg legger ut på min iPad og fremtrer de OK her, så antar jeg at dette er en referanse som mange benytter.

      Men her er det lett å ta i for mye og jeg er helt enig med deg i at dette bør man ha et bevisst forhold til. Overskarping er ikke pent.

      Mvh Knut

      Slett