Translate

lørdag 20. september 2014

Røde valmuer


I dag visste jeg absolutt hva jeg ville gjøre. Jeg hadde lagt merke til at de røde valmuene fortsatt sto der i full blomst. En titt på gradestokken fortalte meg at det høyst trolig ville være mye morgendugg. Temperaturen var ganske lav. Ca 8 grader.

Jeg visste også at morgensola ville gi perfekt motlys ifht plasseringen av valmuene. Så istedet for å forsøke å jakte på sjøfuglene denne tidlige morgenen ble det jakten på noen røde valmuer.

Jeg valgte å benytte et fullformatskamera av type Canon 6D med Sigma 150mm makro fordi jeg ønsket svært slørete bakgrunn, begrenset dybdeskarphet, god kontrast og skarphet i bildene.

Bildet øverst er et utsnitt av bildet under. Fokus ble lagt på stengelen hvilket betyr at skarphetsområdet er i midten av blomsten. I etterbehandlingen har jeg lagt på et gradert, nøytralt filter i nederste halvdel av bildene for å få større kontrast mot duggdråpene.

I det nederste bildet har jeg bare hevet perspektivet litt for å få litt av støvbærerne også med i bildet.

Bildeinfoen er: ISO1600 (Canon 6D gir nesten ingen støy på denne ISO), f/7.1 (prøvde meg med enda mindre blendere, men fikk for mye innslag av bakgrunnen i bildet) og 1/125 sekund. Stativ og manuell fokusering. Med lavt perspektiv er jeg helt avhengig av å bruke vinkelsøker.



2 kommentarer:

  1. Ååå,- jeg er glad du droppet fuglejakten denne morgenen, Knut, for du og du så vakkert dette ble... elsker de krystallklare detaljene her, i det flotte motlyset!
    NYDELIG!
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett