Translate

torsdag 18. september 2014

Smått er flott - 3

f/2.8, 1/800
Nå som jeg har blitt bedre kjent med denne makroforsatslinsen og med Olympus E-PL5 så ser jeg flere muligheter til å ta kreative bilder. Den vippbare skjermen gir gode muligheter for bilder i lave perspektiver (bakkenivå) uten å benytte vinkelsøker og uten å måtte legge seg flat på bakken.

Lave perspektiv gir spennende muligheter med lys og skyggespill og uklare forgrunner og bakgrunner. Jeg føler ikke at jeg har like god kontroll med skarphet og fokuspunkt som jeg har med mitt mer tradisjonelle utstyr. Dette kommer nok også av at jeg fotograferer håndholdt.

MEN jeg synes jeg blir mer kreativ og det er lettere å få gode ideer samt prøve ut nye ting. Dette er så absolutt å anbefale og som nevnt før er dette en meget rimelig vei inn i makroverdenen.

Bildene i dette innlegget ble tatt i løpet av en halvtime i vår egen hage. Bildeinformasjon finner dere under hvert bilde.

f/1.8, 1/4000
f/5, 1/1000
f/5, 1/1000
f/5, 1/2500
f/2.8, 1/500
f/4.5, 1/125

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar