Translate

søndag 12. april 2015

Bruk av skjermsøker ved makrofotografering


I den senere tid har jeg benyttet skjermsøkeren (ut-vippbar skjerm bak på kamera) når jeg har tatt makrobilder. Jeg har dette på fire av mine kameraer; Nikon D750, Canon 70D og Olympus OMD EM10 og EM5II.

Hva jeg har oppdaget er at kameraenes evne til å "sette fokus" varierer svært mye. Bildet over ble tatt med Nikon D750 med Sigma 150mm makro. Med denne kombinasjonen er det meget vanskelig å få fokus til å sitte. Jeg ender derfor opp med heller å benytte manuell fokus. Jeg har det samme objektivet også i Canon-versjon som jeg benytter på Canon 70D. Denne kombinasjonen gjør det lettere å sette fokus. Skjermsøkeren på Canon 70D gir også den muligheten at man kan trykke på skjermen der man ønsker at fokuspunktet skal ligge og kameraet responderer raskt på dette.

Selv om jeg synes at Nikon D750 er et fantastisk kamera, så er jeg ikke like fornøyd med skjermsøkeren som det jeg er på Canon 70D. Men med 70-200mmVR som jeg også benytter på Nikon-kameraet fungerer det mye bedre. Ulempen med denne kombinasjonen er at jeg ikke kan fokusere like nærme, men ved å stille kameraet til DX-mode oppnås en crofaktor på 1,5 som gir en større forstørrelse av motivet.

Olympus-kameraene har også etter min mening bedre skjermsøkere enn Nikon og de har også muligheten for å peke på skjermen og på den måten angi hvor fokuspunktet skal ligge.

Synet mitt begynner å bli dårligere slik at jeg er avhengig av briller når jeg skal benytte skjermsøkeren. Før brukte jeg en vinkelsøker som jeg monterte på okularet på min Nikon D700. Denne kunne jeg stille inn i forhold til mitt syn og jeg synes denne gir meg den beste kontrollen på hva jeg ser i søkeren. Ved flere tilfeller har jeg kommet hjem med bilder hvor jeg ikke har klart å se på skjermsøkeren at jeg burde ryddet bedre opp i bildeflaten. Siden jeg synes at Nikon D750 tar de beste bildene, så blir det nok til at jeg monterer den gamle vinkelsøkeren på dette kameraet og fokuserer manuelt med min Sigma 150mm. Dette ser ut til å bli favorittkombinasjonen tross alt.

Bildet viser en liten blå blomst som hver vår dukker opp i bedet vårt. Straks sola kommer åpner blomsten seg slik som på bildet. Den sprer seg ikke, så det er kun denne ene blomsten av denne arten i bedet vårt. Jeg aner ikke hva den heter, men vakker er den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar