Translate

fredag 25. mars 2016

Gul Iris


Vi kjøpte en gul Iris til påsken i år, - påskeliljer også. Slike blomster er jo på billigsalg hos blomsterhandlerne nå. Selvfølgelig med den baktanken at når plantene står i full blomst så skal det tas bilder av de. I dag var det den gule irisen sin tur.

Jeg tapet opp en gammel sort trøye på veggen som bakgrunn. Blomsten ble plassert på spisestuebordet med lyset fra en gråværsdag inn fra høyre. Så dreide jeg blomsten rundt til jeg fant det jeg syntes var dens fineste side.

Jeg benyttet min Olympus EM19MkII med Olympus 60mm makroobjektiv og bildestakking. Her utgjør 14 bilder lagt oppå hverandre i Photoshop det endelige bildet.

Til slutt økte jeg kontrast og fargemetning litt i redigeringen.

Jeg synes sort passer best som bakgrunn for en blomst som dette. Jeg prøvde meg først med en hvit bakgrunn, men de bildene synes jeg ikke ble bra.

Det er ganske enkelt å ta bilder som dette. Det gjelder bare å finne en pen blomst og sette i gang. Prøv da vel! :-) Trevlig påsk!


3 kommentarer:

  1. Jeg skulle hatt opplæring i Photoshop..Leser med interesse hvordan du lager bakgrunn for bildene..Intresangt!Det ble veldig bra:))

    SvarSlett