Translate

onsdag 19. april 2017

Campanula - Klokkeblomst


Min største utfordring med å fotografere blomster som dette er å finne de riktige blomstene og komponere bildet. Selve fotograferingen tar kamerautstyret seg av, - for det meste i alle fall.

Dette er en vårblomst jeg kjøpte hos blomsterhandelen. Finner man ikke blomster i hagen, så er jo dette et godt alternativ.

Campanula tilhører klokkeslekten og mest kjent er nok den frittvoksende blåklokken. Blomstene likner, men er noe mer lilla i fargen og blomstene strekker seg oppover mens de hos den vanlige blåklokken mer henger på stilken.


Jeg plasserte blomsten i et sydvendt vindu på en gråværsdag. Da ble det nok lys og bløtt lys og fint motlys. Jeg brukte ganske stor blender, - fra f/2.8 til f/5. Samtidig posisjonerte jeg meg slik at jeg fikk den grønne gressplenen som bakgrunn.


Kan ikke si annet enn at denne blomsten virkelig pynter opp vinduet og det gjør seg med litt blått og ikke bare alt det gule som ellers hører påsken til.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar