Translate

fredag 14. april 2017

Bildestakking på LumixGX80


En funksjon som jeg først nå har fått prøvet ut på min Lumix GX80 er bildestakking. Jeg har prøvd dette før på mine Olympus kameraer som tar en serie med bilder som jeg må stakke (legge sammen) i Photoshop.

Det fantastiske med Panasonic Lumix kameraene er at dette kan gjøres i kameraet slik at man slipper tidkrevende arbeid i Photoshop. I praksis fungerer det slik at når først kameraet er riktig innstilt, så tar man et bilde hvor faktisk kameraet analyserer motivet og tar en serie med bilder i 4K oppløsning (8 megapixels). Dette kan man da enten se som en film hvor fokus beveger seg fra front av motivet til bakerste punkt eller så kan man manuelt angi hvilke bilder som kameraet skal slå sammen til ett JPEG bilde.

På mitt bilde valgte jeg f/2.8 for å få en så utvisket bakgrunn som mulig. Dette gir også en meget begrenset dybdeskarphet i hvert bilde. Så valgte jeg de bildene som skulle utgjøre mitt endelige bilde. Resultatet ble som vist over. Jeg ser at knoppen til venstre i bildet ble uskarp, men dette kunne jeg ha håndtert ved å velge litt mindre blender og et større fokusområde.

Likevel synes jeg at resultatet ble såpass bra at dette er noe jeg vil bruke flere ganger.

Bildet ble tatt med kamera på stativ. Jeg skal prøve det ut også håndholdt for bildestabiliseringen er meget god i dette kameraet. Funksjonen egner seg best til stillestående motiver. Focus bracketingen på mitt Olympus EM5MkII er raskere (den benytter elektronisk lukker og tar da 11 bilder pr sekund), så jeg vil benytte denne dersom jeg skal ta bilder av insekter som kan bevege seg. Hvert enkelt bilde vil da også ha en større oppløsning enn 4K (faktisk det dobbelte, - dvs 16 megapixels).

Funksjonen kaller også Panasonic for Post Focus hvilket betyr at man kan bestemme seg for hvor fokus skal ligge i et bilde etter at bildet er tatt faktisk når man ser på bildene når man kommer hjem fra sitt fotosafari. Dette betyr i praksis at man når man sitter hjemme i sofaen og ser på de bildene man tok, så kan man der og da bestemme om man kun skal bruke ett enkelt bilde med liten dybdeskarphet eller hvor stor del og i hvilken del av bildet skarpheten skal ligge. Dette er vanskelige valg man ellers må gjøre i selve opptakssituasjonen. Dersom man ønsker stor dybdeskarphet, må man benytte en mindre blender hvilket både kan resultere i en lengre lukkertid, høyere ISO og dertil mere støy i bildet.

Aldri har det vel vært enklere å være fotograf enn nå? Som jeg har skrevet før i mine blogginnlegg er det vanskeligste å finne motivene og lage gode komposisjoner. Det å få tatt bildet klarer kameraet for meste av seg selv slik det nå har blitt. Svært mye behøver man nesten ikke å tenke på og mye kan også endres/forbedres i etterbehandlingen.

OPPDATERING:
Jeg prøvde funksjonen ut når jeg ikke hadde kamera på stativ, - dvs håndholdt. Dette fungerte ikke særlig bra som vist på bildet under.


"Ghost"-effektene oppstår nettopp fordi jeg ikke klarte å holde kameraet rolig og når kamera legger sammen bildene så klarer den ikke å kompensere for dette.

Under vises et annet bilde hvor kamera er satt på stativ og dybdeskarpheten er økt ved at blenderen er økt til f/4 som gir vesentlig større dybdeskarphet på et kamera med denne størrelsen på sensoren (mikro43).







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar