Translate

mandag 2. oktober 2017

Er dette makro?


Jeg har sett folk legge ut bilder av fugler tagget med "macro" på Instagram. I beste fall er det etter min mening nærbilder slik som bildet over også er. Andre ganger er det åpenbart feil.

Definisjonen av et makrobilde er et bilde som gjengir et motiv minst 1:1 hvilket betyr at det skal fylle sensorens størrelse like mye som i virkeligheten.

Wikipedia utdyper dette ytterligere:
Macro photography (or photomacrography[1] or macrography,[2] and sometimes macrophotography[3]), is extreme close-up photography, usually of very small subjects and living organisms like insects, in which the size of the subject in the photograph is greater than life size (though macrophotography technically refers to the art of making very large photographs).[2][4] By some definitions, a macro photograph is one in which the size of the subject on the negative or image sensor is life size or greater.[5] However, in other uses it refers to a finished photograph of a subject at greater than life size.[6]

Etter min mening behøver ikke makrofotografering å begrense seg til fotografering av insekter eller blomster. Så med andre ord kan det være helt OK også å kalle det makrobilder dersom man fotograferer fugler, men siden disse er langt større enn insekter så blir makrobilder av fugler utsnitt eller veldig nære bilder av en fugl.

Jeg liker å skille mellom nærbilder og makro og det bør jo være gleden over å skape bilder som bør bety mest av alt. Under viser jeg noen nærbilder av fugler. Det er jo spennende også å studere detaljene på slike vakre skapninger.






Men kommer man enda nærere innpå motiv som dette så kan man vel heller ikke kalle bildene under for makrobilder i alle fall ikke i henhold til definisjonen. På bildet under f eks ville neseboret til gåsa omtrent fylle sensoren eller f eks bare øyet.

Men jeg synes det er spennende også å ta slike bilder fordi man da får anledning til å betrakte detaljer på fuglene man ikke så ofte ser.



Gåsa har faktisk tenner, ser det ut til. Smile!


Nærbilde av fjærdrakten til en helt vanlig gråspurv. Vakkert?


Nærbilde av øyet til en grågås. Det er sola som speiler seg i øyet.


Vingefjærene til en stokkand. Vakkert? Ikke sant?

Jeg håper at disse bildene kanskje inspirerer noen til også å bruke makroobjektivene sine på annet enn blomster og insekter. Nå brukte jeg en kraftig telelinse på 400mm for å komme nær nok til motivene mine.

Gjessene er ikke særlig vanskelige å komme innpå, de er ikke så sky som endene, men de er ganske så uforutsigbare og kan lett bite eller gå til angrep om de føler at du kommer for tett innpå dem.


2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder!!slikt gjør at man får lyst å ta bilder igjen.Likte veldig godt hele serien..og texten!!

    Hilsen Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anita!
      Long time - no see!
      Alltid hyggelig med dine kommentarer!

      Slett