Translate

onsdag 15. juni 2011

Bredsnutebille?

Bildet er tatt i skyggen av en hvit paraply
fordi det var sterkt solskinn
som ga et meget hardt lys og sterke skygger.
Jeg skriver Snutebille med spørsmålstegn i tittelen på dette innlegget fordi jeg ikke er helt sikker og fordi mine kunnskaper om biller er altfor dårlig. Og hvis det er en snutebille så finnes det jo så veldig mange forskjellige av dem. Derfor håper jeg at noen som leser dette, og vet hva jeg her har tatt bilde av, kan kommentere innlegget og gi meg navnet på denne skapningen.

Dette var en travel krabat. Han ville ikke sitte stille og var i konstant bevegelse på jakt etter hva vet jeg ikke.
Også tatt i skyggen av en hvit paraply
Oppad og nedad det ene bladet etter det andre. Tror ikke den likte meg noe særlig for i neste nu foldet den ut sine vinger og fløy avgårde. Neste bilde viser denne krabaten i flukten fra meg. Eller var det den lille bladlusa nederst til høyre på bildet som skremte den?
Jeg tror dette er den samme arten, men bildet ble tatt en annen dag. Den hadde funnet seg et fint blad hvor den prøvde å gjemme seg.
Tatt på en gråværsdag

Tror dette er den samme billen, men her i en turkis farge

Sett ovenfra fr man et bedre inntrykk av formen. Den var veldig liten,
kanskje bare ca 5mm lang.

På vei opp mot lyset og sola



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar