Translate

fredag 10. juni 2011

Hvordan komme i gang med makro og nærfoto



For å ta nærbilder kan man benytte de fleste kamera. Med de fleste kompaktkamera kan man i dag fotografere ganske nært, men for meg tok ikke dette av før jeg fikk et makroobjektiv til mitt speilreflekskamera. Det ga meg en helt annen kontroll over det jeg ønsket å ta bilde av.

Jeg bruker en Nikon D700 med et Sigma 150mm telemakro-objektiv som gir meg større arbeidsavstand fra insektene enn f eks et 50mm objektiv. Da rømmer ikke insektene like fort fra scenen som når jeg kommer for nære. Det er også utmerket til å fotografere sommerfugler hvor jeg ser at noen av proffene faktisk benytter Sigma’s 180mm telemakro eller Nikon sin 200mm telemakro. En stor fordel med en lengre brennvidde er også at disse visker ut bakgrunnen enda mer enn kortere brennvidder slik at bakgrunnen blir sløret og nøytral slik som vist i bildet over.

Sigma 150mm er også ganske lyssterkt, dvs at det har en største blenderåpning på f/2.8 hvilket ytterligere bidrar til å redusere dybdeskarpheten.

Et noe rimeligere objektiv er f eks Tamron 90mm Makro. Dette er ikke av helt ny dato, men konkurrerer fortsatt med de beste i mange tester.

At ingen av disse har optisk bildestabilisering betyr ingen ting for meg fordi jeg nesten bestandig benytter stativ. Dessuten er effekten av bildestabilisering ved makrofotografering veldig liten. Som stativ benytter jeg enten en tripod med kulehode eller en monopod med videohode. Sistnevnte benytter jeg når jeg fotograferer insekter i flukt.

Nikon D700 er et fullformatskamera som bra på mange områder. I forhold til makro var det viktig for meg at det ga lite støy selv ved høyere ISO, at det hadde egen knapp for nedblending slik at jeg med et trykk på denne kan se hvilken dybdeskarphet jeg får og at det har ytre knapper som gir direkte tilgang til system for fokusering og lysmåling uten å måtte gå inn i menyer. Med andre ord er kameraet meget raskt å arbeide med. Jeg har alltid en grunninnstilling for makroarbeid, men det er raskt å foreta mindre justeringer under fotograferingen.

Så for å komme i gang med seriøs nærfotografering var det for meg viktig med et speilreflekskamera og et telemakro-objektiv. Man kan også benytte en NikonD7000 som er vesentlig rimeligere og har alt som D700 har med unntak av nedblendingsknapp.


Makroobjektiver skal kunne gjengi motiver opp til 1:1, men makroteleobjektiver (fra 100mm og oppover) av god kvalitet er meget dyre. Et meget rimelig alternativ til å komme nærmere og oppnå muligheter for makrofotografering er å kjøpe en Raynox DCR-250 (ca kr 500). Se egen artikkel om dette i bloggen min:  
http://makrotips.blogspot.com/2011/06/pa-vei-inn-i-en-makroverden.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar