Translate

lørdag 11. juni 2011

Etterbehandling av makrobilder




Jeg får av og til spørsmål om hvordan jeg etterbehandler mine bilder. Jeg har en fast arbeidsflyt som funker bra for meg.

Jeg fotograferer alltid i RAW. Bildene leses inn vha en Lexar kortleser og programmet Nikon transfer. Bildene lagres til ekstern disk. Jeg har i tillegg en annen disk som fortløpende tar backup av alt jeg gjør på min Mac og disker.

Jeg ser gjennom bildene i Nikon ViewNX2. Her gir jeg de beste bildene karakterer. De beste av disse bildene, som jeg ønsker å behandle videre importeres til Nikon Capture NX2. Dette programmet fungerer først og fremst som en råkonverterer. Her justerer jeg eventuelt eksponering og hvitbalanse. Bildene lagres i høyoppløselige TIFFs på intern harddisk. Jeg har prøvd å lagre de i JPG, men ser at de av og til ikke klarer å beholde kvaliteten i bildene. Jeg kan da få uønskede forstyrrelser (f eks ring-effekt) i nøytrale bakgrunner.

Bildet hentes opp i Aperture. Først sjekker jeg om det er utbrente høylys og nedjusterer dette.

Så cropper/beskjærer jeg bildet. Den ruten/masken som benyttes for dette har også tredjedelslinjer som gjør det enkelt å kontrollere at man lager utsnitt som følger det gylne snitt.

Dernest benytter jeg funksjonene i Aperture for å retusjere bort f eks støvkorn og flekker eller klone bort forstyrrende elementer.

Dernest brukes plugin/programmene til Nik Software:
I den rekkefølge de anbefaler:
  1. Dfine for støyredusering
  2. Viveza for selektiv bearbeiding av områder i bildet med hensyn til Brightness, Contrast, Saturation.
  3. Color Efex Pro som er et effekt bibliotek. Her benyttes ofte en vignetteringseffekt. Det fine her er at jeg først bestemmer meg for hvor jeg skal ha det lyseste området i bildet og så lar jeg alt annet tone forsiktig ned derfra.
  4. Sharpener Pro benyttes til slutt for å skarpe opp.


Stort sett virker standard-innstillingene i Nik SW helt topp. Plugin’ene analyser bildet og tilpasser bruken av effekter. Kun unntaksvis justerer jeg noe ned på den anbefalte innstillingen.

Det hender at jeg så må finpusse litt til, dvs å dodge (gjøre lysere) eller burne (gjøre mørkere) deler i bildet og eventuelt øke litt på skarpheten i detaljer. Det fine med Aperture er at det er meget enkelt å stille inn størrelse og styrke på penslene.

Når jeg så er ferdig med etterbehandlingen, gir jeg bildet 5 stjerner. Jeg har således et internt bibliotek med 5-stjerners ferdig redigerte bilder med høy oppløsning på Mac’en.

Når jeg skal legge noe ut på web, må jeg redusere oppløsningen på bildet. F eks så velger jeg å sette mine bilder til 800x800 pixels eller maks 950 pixels i bredden.

Alt dette kan høres veldig omstendelig og vanskelig, men det går faktisk ganske raskt når man først har lært seg å bruke programmene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar