Translate

tirsdag 9. juli 2013

Hvordan finne insektene?


Den 3. juli skrev jeg et innlegg på bloggen min som het: Hvor blir det av alle insektene? Dette fordi jeg i år foreløpig har sett veldig få av dem og de jeg ser er veldig små. Jeg tenkte først at det måtte være feil på synet mitt og at jeg måtte begynne med briller, så jeg hentet lesebrillene mine og gikk i nærkontakt med naturen. Men det hjalp ikke med briller.

Jeg tror årsaken heller er at det lenge har vært ganske kaldt og mye regn og at dette har forsinket utviklingen av naturen både med hensyn til blomster og insekter. Nå som vi har hatt langt bedre vær noen dager, ser jeg at ting er i ferd med å endre seg. Og jeg ser også av andre bloggere som befinner seg lenger inn i landet, hvor kanskje temperaturen også tidvis er høyere, at de finner langt flere "godsaker" enn det jeg gjør.

På bakgrunn av dette tenkte jeg at jeg kanskje skulle skrive er innlegg om hvordan finne insekter.

Bruk din egen autofokus
Min egen familie skjønner seg ikke på meg på den måten at de ikke skjønner at jeg ser det jeg ser. De ser det ikke. Det hele handler om å ha blikket for detaljene i naturen og lete etter de små detaljene som skiller seg ut. Mitt øye leter etter kontraster, f eks en flekk på et blad eller på en blomst. Beveger det seg i tillegg øker min interesse for å se nærmere. Jeg sammenlikner dette med vår egen innebygde autofokus. Hvis vi skjerper oss og fokuserer på slike detaljer så ser vi med en gang så mye mer vi ellers overser. For å kunne se og oppdage detaljene beveger jeg meg sakte omkring og lar øynene søke gjennom omgivelsene.

Larven på bildet øverst fant jeg fordi jeg så at strået hadde et litt tykkere parti. Jeg ble da nysgjerrig og klarte ikke se hva det var før jeg hentet kameraet og tok et bilde. Jeg tok med meg strået til makroteltet mitt og fotograferte den mot en svart bakgrunn og med sidelys. I kontrollerte omgivelser kunne jeg komme helt inn på den og fotografere den i 1:1 forhold.

Sett deg ned
Hvis du endrer perspektivet fra det fugleperspektivet vi mennesker har når vi betrakter naturen ovenfra og til bakkenivå, så kan det være at du straks ser noe spennende, - det være seg blomster eller dyr.

Det hender også at en sommerfugl eller blomsterflue kommer flyvende forbi, og dersom jeg sitter på huk har jeg erfart at de lettere slår seg ned i mine omgivelser enn når jeg står der stor og oppreist.

F eks kom denne Blåvingen flyvende forbi forleden dag og landet rett foran meg. Dessverre var ikke bakgrunnen den beste, men kanskje har jeg bedre lykke neste gang og bildet duger for å illustrere eksemplet.


Let etter blomster som tiltrekker insekter
En villblomst, - noen kaller det også ugress, er de hvite skjermplantene som man ofte finner i blomsterenger. Disse tiltrekker seg en god del insekter, - humlebiller, krabbe-edderkopper, fjærmøll, svermere, blomsterfluer, med flere. Noen av disse ser man ikke før man forstørrer de gjennom objektivet. Krabbe-edderkoppen f eks tilpasser sin farge med omgivelsene slik at den ikke synes der den sitter og venter på sitt bytte.


Bildet over viser en krabbeedderkopp oppe til venstre og en fjærmøll på høyresiden. Disse var knapt synlige før jeg satte meg ned og studerte skjermplanten. Jeg la først merke til fjærmøllen fordi vingene så ut som en T ut fra blomsten og dette var en form som skilte seg ut fra blomsten forøvrig. Denne vekket min interesse fordi jeg har sett denne før og tenkte da at her har vi en fjærmøll.

Krabbe-edderkoppen så jeg ikke før jeg tittet i objektivet. Et spennende bilde for jeg tror at en slik edderkopp kan drepe en møll, men edderkoppen ser dårlig, så den sitter stille helt til byttet er rett foran den. Da angriper den raskt og dreper byttet med giften den pumper inn.

Lag din egen sommerfuglhage
Jeg har skrevet om dette før. Se her: http://makrotips.blogspot.se/2012/02/anlegg-en-sommerfuglhave.html Her står det om hvilke blomster som tiltrekker seg sommerfugler.

Nattdyr tiltrekkes av lys
Jeg skrev et innlegg om dette også tidligere. Se her: http://makrotips.blogspot.se/2013/06/makroskudd-uke-26.html
La lyset stå på ute eller inne og fotografer svermere som har satt seg på veggen eller på vinduet.

Lag feller
Entomologisk forening gir en rekke tips på hvordan man kan lokke til seg insekter. Besøk deres nettsider: http://www.entomologi.no/hobby/hobby.html

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar