Translate

søndag 28. juni 2015

Bløtvinge elskov


Jeg ble nesten litt flau da jeg oppdaget disse som holdt på i full offentlighet langs med en gang og sykkelvei hvor mange barn, unge og voksne ferdes.

Men nå var det vel kanskje bare jeg som la merke til dem. De fleste bare passerte uten å legge merke til det rødbrune på toppen av denne blomsten.

Hurra, tenkte jeg, lykkelig over endelig å finne noen insekter å ta bilde av. Og disse stikker ikke av med det første. Den seksualakten de utførte varte nok i mange timer uten særlig bevegelse. De gjør en viktig jobb for å sikre etterslekten.

Bildet ble tatt med Olympus EM10 med Olympus 60mm makro som er det kamera jeg tar med meg når jeg går tur. Orker ikke å bære min Nikon D750 med Sigma 150mm på tur. Det blir for tungt. Jeg får ikke den samme fine bokehen med Olympusen, men den tar brukbare bilder og har sine sterke sider, - ikke minst er den lett og kompakt.

2 kommentarer:

  1. Hihihih!!Du får nå sagt det!Måtte le eg!

    Flott bilde.Har ikkesett en slik en før.Har inntrykke av att det er mangen som nå bruker Olympus.Blir jo bra bilde da!

    Mvh Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren din Anita!
      Vanligvis har vi mange slike i vår hage, men i år har jeg ikke sett en eneste en. Jeg bestemte meg derfor for å ta en tur og lete andre steder enn i vår egen hage og der fant jeg heller nesten ingen insekter bortsett fra disse to, men heldigvis en masse mere blomster.

      Olympus er et meget godt kamera, kompakt og lett, men mitt Nikon fullformatskamera er likevel favoritten min.

      Slett