Translate

tirsdag 23. juni 2015

Sommerfuglene er borte


Jeg leser i VG at ferske rapporter viser at halvparten av sommerfuglene i Europa er borte.

For 20 år siden var det dobbelt så mange sommerfugler. I Danmark viser en ny studie at 12 sommerfuglarter er forsvunnet de siste 50 årene.

Den danske undersøkelsen er basert på nesten en halv million observasjoner av sommerfugler, og den konkluderer ikke bare med at 12 arter er borte: Alt tyder også på at trenden vil fortsette.

I Norge er bildet det samme. Vi har omtrent 100 sommerfuglarter. Av disse regnes allerede 11 som truet og 7 er nær truet, ifølge norsk rødliste.

Du kan lese mere om dette her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/halvparten-av-sommerfuglene-borte/a/23471550/

Dette stemmer helt med hva jeg selv observerer i vår egen hage. Det er svært langt mellom hver sommerfugl jeg ser. På morgenene pleier de hvite husveggene våre å ha mange nattsvermere sittende rundt utelyktene, men nå er det ingen. Kanskje er det fordi nattetemperaturen ennå ikke er så veldig høy som, men jeg er redd for at dette også heller skyldes at de er få.

Dessverre gjelder dette også mange andre insekter. Jeg har jo fotografert i mange år nå og sjelden har jeg sett så få insekter annet enn noen bittesmå edderkopper og fluer. 

Vanligvis liker jeg ikke veps, men nå er det slik at jeg faktisk gleder meg for hver jeg ser, da jeg tenker at også disse har en viktig funksjon i naturen. 

Det er lite blomster å se også. Vår hytte grenser til et gammelt åkerlandskap hvor det før var et mangfold av blomster. Nå er det for det meste bare gress. Det er en skremmende utvikling. 


6 kommentarer:

  1. Amazing page!

    Best regards - Monika

    SvarSlett
    Svar
    1. I appreciate your comment! Many thanks!

      Slett
  2. Nydelige bilder Knut!

    Har helt rett i det..Lite med sommerfugler i år..Har kun sett noen få Pieris rapae..kålsommerfugler..Også slik med marihøne og lykkedyr..de har jeg ikke sett på mangen år..Har og lurt på om det er den kalde sommeren.eler er det noe annet?

    Takk for god info post.

    Mvh Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anita! Alltid hyggelig å få kommentarer fra deg!

      Slett
  3. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvarSlett
    Svar
    1. I appreciate your comments!
      My objective is to share with others what I see and experience within macro photography. My hobby gives me so much pleasure and wonderful moments and I hope that my blog can inspire others to explore and enjoy likewise.

      Slett