Translate

tirsdag 2. februar 2016

Er et speilløst eller speilrefleks kamera best for makrofotografering?

Kilde: Olympus.no og Nikon.no
Spørsmålet er ikke helt presist stilt, da digitale speilreflekskameraer tradisjonelt har større sensorer enn speilløse kamera og da blir det ikke helt sammenliknbart. Likevel reiser jeg spørsmålet fordi jeg får spørsmål fra personer som ønsker å begynne med makrofotografering. Jeg vil derfor sammenlikne to kamera og jeg tar da som første forutsetning at kostnaden skal være omtrent den samme. Den andre forutsetningen jeg tar er at de begge er meget gode utgangspunkt for makrofotografering og kan gi bilder av høy kvalitet.

Speilrefleks pakke:
  • Nikon D5300 kr 5.480
  • Sigma 105mm (effektiv brennvidde blir ca 150mm) makro kr 3.990
  • SUM kr 9470
Det finnes rimeligere speilreflekskameraer enn dette som er fullt brukbare, men jeg har valgt dette som utgangspunkt fordi dette kamera har en utvippbar skjerm.

Speilløs pakke:
  • Olympus EM-10 MkII og kitzoom 14-42mm kr 6990
  • Olympus makroforsatslinse MCON P-02 kr 490
  • SUM kr 7300
Dette eksemplet viser at man komme i gang med makrofotografering for en ganske rimelig kostnad og over kr 2000 rimeligere enn det speilreflekskameraet jeg sammenlikner med.

Alternativt kan Olympus sitt 60mm makroobjektiv (effektiv brennvidde blir 120mm) kjøpes. Da blir regnestykket slik:
  • Olympus EM-10 MkII kamerahus kr 5184
  • Olympus 60mm makro kr 4394
  • SUM kr 9578

Med andre ord er disse to alternativene ganske så sammenliknbare i pris, så da har vi eliminert pris som argument for å velge speilløst.

Det bør nevnes at det finnes et stadig større utvalg av meget gode objektiv for speilløse kameraer til gunstigere priser enn hva tilsvarende objektiv koster for speilrefleks. Objektiv for speilløse kamera er mindre og lettere og trenger rett og slett mindre glass og da blir de rimeligere.

Jeg har valgt utelukkende å fokusere på fordelene hvert av systemene har:

Fordeler med speilrefleks:
  • Myk bokeh og liten dybdeskarphet muliggjør god isolering av motiv ifht bakgrunn. Dersom man velger et fullformatskamera blir denne effekten enda mer åpenbar, men da snakker vi om en helt annen pris på kameraet.
  • Lengre arbeidsavstand bidrar til at insektene ikke skremmes bort, du skygger mindre og de virker mindre skremmende
  • Høyere oppløsning i bildene muliggjør større grad av beskjæring
  • Rask autofokus ved motiv i bevegelse, men betyr ikke stort ifm makrofotografering
  • Langt flere bilder pr oppladning / lengre batteritid
  • Bedre menyer
  • Bedre, ergonomisk grep
  • Bedre ISO ytelse / lavere støy ved høye ISO-tall

Fordeler med speilløse kamera:
  • Større dybdeskarphet ved samme blender
  • Bildestakking gir stor dybdeskarphet i motivet
  • Raskere autofokus på stillestående motiv
  • Overlegen bildestabilisering, 5-akser
  • Unødvendig å bruke stativ
  • Gode kontroller på kamera
  • Vippbar skjerm med touch kontroll
  • Lite, lett 
  • Rimeligere, - både kamera og objektiver med meget god kvalitet

Kilde: Olympus.no

Avsluttende kommentar
Det kan for meg virke som om jeg må konkludere med at dersom noen skulle velge et kamerasystem med hovedvekt på makrofotografering, så blir det speilløst som vinner. Men man kjøper jo sjelden et kamera for bare ett behov. Som regel skal kamera også dekke en rekke andre foto-behov. Dersom jeg f eks skulle velge et kamera for sport, action eller fuglefotografering, så tror jeg at jeg hadde valgt speilrefleks. Man kan jo spørre seg hvorfor foto-proffer fortsatt velger speilrefleks.

Jeg er i alle fall ganske sikker på at speilløse kamerasystem er i ferd med å ta igjen speilreflekssystemene på mange områder og på enkelte områder er de nok til og med bedre.

Men hvis jeg selv skulle velge, så ville jeg valgt begge systemene, hvilket jeg også har gjort. For meg utfyller de hverandre og jeg velger det ene eller andre avhengig av hva jeg skal fotografere. Automatisert bildestakking i kamera kan f eks ikke speilreflekskameraene gi meg på det nåværende tidspunkt. Superoppløsning på 40 megapixels fikser et speilløst kamera ved å kombinere 8 enkeltbilder, men da snakker vi om Olympus EM5 MkII.

Det bør nevnes at jeg ikke har testet Nikon D5300, men jeg er en aktiv bruker av flere av Nikon andre modeller. Olympus sine kamera bruker jeg jevnlig.

Dette er ingen test, - kun mine subjektive synspunkter basert på mine erfaringer.

Her er linker til de to kameraene:

Nikon: http://www.nikon.no/no_NO/products/category_pages/digital_cameras/category_SLR.page?


8 kommentarer:

  1. Supert innlegg, Knut, da jeg vakler og vakler når det gjelder det aktuelle spørsmålet.... så jeg får ta frem vektskålen, og legge oppi de argumentene du har listet her, og se til slutt hvilken skål som veier mest....
    Topp!

    SvarSlett
  2. Supert innlegg, Knut, da jeg vakler og vakler når det gjelder det aktuelle spørsmålet.... så jeg får ta frem vektskålen, og legge oppi de argumentene du har listet her, og se til slutt hvilken skål som veier mest....
    Topp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hva som betyr mest for deg.

      :-) Knut

      Slett
  3. Den bildestabilisator ser jeg ikke som stor fordel angående macro fotografering. Da bruker man jo oftest stativ. ellers er det en fin subjektiv artikkel Knut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Olympusen bruker jeg for det meste håndholdt og med den 5-akses bildestabiliseringen den har klarer jeg skarpe bilder selv håndholdt med 60mm makroobjektivet med makro 1:1.

      :-) Knut

      Slett
  4. Ja det er et sterkt argument Knut :-)

    SvarSlett
  5. Speilløst eller speilrefleks er trolig ikke spesielt viktig. Fotografens hode og kunnskaper/bruk av eksisterende utstyr, er avgjørende. Det er mulig å hente mer ut av 5 - 6 år gammelt utstyr med gode kunnskaper enn det er med nytt utstyr og mindre kunnskaper. Makro- eller andre typer foto er ikke viktig i en slik setting. Flat belysning, vil for eksempel være flat uansett om man tar makrobilder eller portretter, uavhengig av kamera. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er selvfølgelig enig i at det aller viktigste er fotografen selv og hans/hennes evner til å utnytte lys og skygge til å skape noe fotografisk med høy kvalitet.

      Slett