Translate

lørdag 27. august 2011

Vanlig mauresvermer


Dette er larven av en Vanlig mauresvermer. Selv om den er vanlig så har jeg ikke sett den eller fått tatt et bilde av den. Som svermer er den jo aktiv om natten, - og da sover jeg, men ikke den. ;-)


Den var enkel å oppdage der den satt høyt oppe i engen. Men det var en mørk dag og det blåste mye. For å få til en pen bakgrunn klippet jeg av hele stengelen den satt på og plasserte den på kamerastativet. For å oppnå skarpe bilder og god nok dybdeskarphet måtte jeg opp i ISO 1600 hvilket ga meg f/11 og 1/125 sek. På grunn av vinden ble de fleste bildene likevel uskarpe, da det som sagt blåste en god del og jeg fotograferte på frihånd. Jeg benyttet seriebildeopptak på høyeste hastighet og dette var nok det som gjorde at noen av bildene likevel ble skarpe.

Til alt hell så rettet den seg ut i full lengde når den ble plassert på kamerastativet!

Wikipedia står det om den:
Vanlig mauresvermer (Hyles gallii) er en sommerfugl som tilhører familien svermere (Sphingidae). Denne vandrende arten er funnet over hele Norge, men den har trolig stabile bestander først og fremst på Østlandet. Den prikkete larven lever på forskjellige arter av maure (Galium spp.).
Den vanlige mauresvermeren finnes på solrike, varme steder men mange blomster. Den flyr mest i skumringen i juni - august, men kan også være på vingene midt på dagen. Den vandrer en god del og det kommer trolig en del av dem til Norge fra kontinentet om sommeren. Larven lever på maurer (Galium spp.) og mjølker (Epilobium spp.).

Les mer om den på Wikipedia på:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vanlig_mauresvermer



Ser ut som den bærer en maske

Jeg lurer på om denne rekker å bli til puppe for deretter å bli til sommerfugl/svermer denne sommeren. Da er den jammen seint ute. Eller kanskje den overvintrer i dvale i jorda som puppe?

1 kommentar: