Translate

søndag 30. juli 2017

Kålsommerfugl


Av de sommerfugler som besøker vår hage i år er det desidert flest Kålsommerfugler. Men jeg synes de er veldig sky og flakser urolig omkring og sitter sjelden lenge stille på samme sted.

En blomst som de likevel ikke klarer å holde seg unna er våre lavendeler. Men å få et flott bilde av en sommerfugl på en lavendel finner jeg svært vanskelig å få til. Bildene blir oftest som vist over hvor bildet domineres av flere andre blomster.

Jeg har også problemer med å komme nært nok innpå dem. I tidligere år har jeg klart å ta bilder med min 150mm makro med manuell fokus. Nå beveger de seg så fort fra sted til sted at jeg bruker 600mm (en 80-400mm på en Nikon D500) og skyter 10 bilder per sekund og selv da sitter jeg tilbake med ytterst få gode bilder.


Ved så høy skuddtakt tenkte jeg at jeg også ville fått noen bilder av sommerfuglen i flukt, men dette viste seg også å være vanskelig, da sommerfuglen var vanskelig å følge med en 600mm der den flakset videre.


Om morgenene er det sjelden jeg ser noe til disse sommerfuglene. Det er først når sola varmer at de kommer og da er de gjerne i stor bevegelse.


2 kommentarer: