Translate

torsdag 27. juli 2017

Post fokus i Lumix GX80


Jeg ønsket å prøve Post Focus funksjonen i LumixGX80. Ideen er meget god, - om den bare hadde fungert tilfredstillende. Funksjonen muliggjør bilder hvor skarpheten ligger over hele motivet og alt håndteres automatisk i kameraet. Jeg benyttet Auto Merge.

Ved første øyekast kan bildene se meget bra ut, men titter man nærmere og sammenlikner med originalen, - selve blomsten, så ser man at bildet viser frynsete kanter på blomsten. De finnes ikke der i virkeligheten. Blomsten har klart definerte kanter uten disse frynsene. Se på bildene i stor skala ved å trykke på de.


Så vil jeg ikke utelukke at jeg har gjort noe galt med innstillingene. Hvis noen ser at jeg har gjort noe galt eller kan gi tips om hvordan få denne funksjonen til å fungere bedre, så tar jeg gjerne i mot tilbakemeldinger slik at jeg kan formidle tipsene videre.


Bildene ble tatt ute i gråvær med en gressplen som bakgrunn. Jeg valgte store, åpne blendere på f/2.8 til f/3.5 for å viske ut bakgrunnen mest mulig.


Bildene ble tatt på stativ og det blåste bitte litte grann og jeg tenkte først at dette kan ha skapt problemene. Nå har jeg tatt en serie med bilder inne og da ser jeg de samme problemene. Jeg brukte også 10 sekunders nedtelling slik at mitt avtrykk på kamera skulle skape noen problemer. Jeg varierte også blenderne, men det oppstår en form for støy langs kantene på blomsten.

Jeg synes dette er så alvorlig at jeg kommer til å kontakte Panasonic om dette. Er spent på hva de svarer.

Date: 2017-July 31
First I mailed Panasonic in Norway from which I have not received any answer. Then I mailed Panasonic in UK who answered: "In response, I would inform you, that regrettably we are not professional photographers, therefore we can not advise you further."
They also provided a link to global support, but this page only direct me to support in each country. I have unsuccessfully tried to find an email to support in Panasonic Japan (headquarter) and I have also replied to Panasonic UK that the link they provided was of no use.

I would get very disappointed if Panasonic not can provide a satisfactory support and are looking forward to a positive solution to this problem. I will keep you updated on this matter. At some point in the development of this case I plan to post the pictures in a M43/mirrorless forum to see if other users have experienced the same problem.

My blog is visited by viewers in France, USA, Norway, Netherlands, Sweden, Germany, Spain, South-Korea, Finland, Ireland.

Date: 2017-Aug 2
Still no answer from Panasonic Norway. I found the email to the Key Account Manager in Panasonic for Sweden and Norway. I sent him a mail and am now looking forward to his response to this matter. I will keep you posted.

Dato: 2017-Aug 22
Fortsatt intet svar fra Panasonic Norge hvilket ikke er bra i det hele tatt. Men jeg fikk tak i Key Account Manager for Sverige og Norge og han ga meg tilgang til en produktspesialist i Sverige. Så ikke overraskende har Panasonic faktisk produktspesialister til tross for hva de sier i sine standardsvar til kunder. Man kan undres om de ikke ønsker å ha kontakt med sine kunder.

Panasonic Sverige har vært veldig hyggelige og gitt fyldige svar, men med hensyn til denne problemstillingen med Post Focus Auto Merge mener de at denne funksjonen dessverre har sine svakheter. Jeg er ikke tilfreds med denne forklaringen og har bedt de kontakte Panasonic sentralt for å undersøke om den kan forbedres ved en oppgradering av firmware.

Så har jeg veldig lyst til å teste Olympus OMD EM1Mk2 som har en tilsvarende funksjon som Panasonic. Skal sjekke ut dette nærmere. Kommer da tilbake med et nytt blogginnlegg på et senere tidspunkt.

Dato: 2017-Okt 24
Problemet løst! I går fikk jeg mitt kamera tilbake fra service. Det tok nesten 4 uker hos Panasonic. Synes jo ikke at det er bra, men jeg gleder meg over at alt nå fungerer som det skal.

Jeg har hele tiden vært av den oppfatning at Panasonic umulig ville lansert en slik funksjon dersom den ga så dårlige resultater som jeg har vist på bloggen flere ganger. Jeg oppfatter Panasonic som en leverandør av kvalitet, så noe annet ville overrasket meg.

Med ny firmware fungerer det som det skal og dette er det jeg vel har sagt hele tiden. Når jeg ikke selv la inn ny firmware, så var det fordi kamera var oppdatert med seneste tilgjengelige firmware. Likevel må det ha vært noe "rusk" eller "bug" i den firmwaren jeg hadde for nå funker det.

Hipp hurra!







2 kommentarer:

  1. Tror nok at det er et "software" problem inne i kamera Knut, kanskje det blir bedre med neste firmware update.

    SvarSlett
  2. Du har helt rett Dirk! Nå har kamera vært til service og de oppdaterte firmware og problemet forsvant! Hipp hurra! Bare synd at det skulle ta så lang tid og mye strev før det hele rettet seg.

    SvarSlett