Translate

søndag 23. juli 2017

Fotografere insekter i flukt

f/4.5, 1/2000

Å ta bilder av flyvende insekter som f eks en humle er vanskeligere enn man kan tro. Å ta et bilde når den sitter på blomsten og suger nektar er ikke så vanskelig, men min ambisjon var å prøve å få til et brukbart bilde av en humle i flukt.

Jeg brukte et Nikon D500 som skyter 10 bilder per sekund i lange serier og to skarpttegnende objektiver, et Nikon 70-200mm f/4 VR og et Nikon 105mm f/2.8 VR Macro. Begge er skarpe på alle blenderåpninger og har rask autofokus som også er eksepsjonelt bra på Nikon D500. Med andre ord var det kun fotografen det her kunne stå på. Utstyret burde være mer enn godt nok for en slik utfordring.

En sak jeg dog kan skylde på var at det var klar himmel med sterk sol og det blåste ganske kraftig hvilket gjorde at lavendelblomstene vaiet sterkt i vinden. Sterk sol er ikke å anbefale når man skal fotografere humler fordi det blir skinnende hvite flekker på øyne og andre deler av humlen. Under har jeg lagt inn et par bilder jeg tok når sola gikk bak en sky.

f/6.3, 1/1000

f/6.3, 1/800

Under hvert bilde har jeg lagt inn blender og lukkertid og en erfaring man ser ganske raskt er at en blender på f/3.2 er for stor blender til å få hele humlen skarp, - men så var det dette med å få til utviskede bakgrunner da. Jeg kunne brukt min Nikon D750 som er et fullformatskamera, men denne skyter "bare" 6,5 bilder per sekund i korte bildeserier og den føles treg i forhold til Nikon D500.

Innstilling av autofokus er også en utfordring på en Nikon D500. Den har svært mange muligheter for å stille autofokus. Det jeg syntes fungerte best var kontinuerlig fokus med såkalt 3D-følgefokus. Da låser man ett fokuspunkt på humlen og kamera følger humlen så lenge den er i bildeflaten. Det er i alle fall slik det skal fungere i teorien. Uansett syntes jeg at denne innstillingen fungerte best i flest antall av bildene.

f/6.3, 1/1250
For å lykkes med noen få bilder må man ganske enkelt ha mye tålmodighet, mye tid og ta en masse bilder. Det er ikke så veldig mange humler hos oss, så det ble mye venting ved blomstene på terrassen.

f/3.2, 1/8000
Jeg synes dessverre ennå ikke at jeg har fått ett bilde som jeg kan være stolt av. Men jeg er i alle fall nå mer bevisst på hva jeg bør gjøre for å lykkes med slike bilder. Oppsummert kan vi si det slik:

  • Fotografer helst i overskyet vær
  • Ha stor tålmodighet, mye tid og ta masse bilder
  • Bruk seriebildeopptak med et kamera som har rask autofokus og høy skuddtakt
  • Bruk en liten nok blender, f eks f/6.3 på et croppekamera, f/4 på et m43-kamera og f/8 - 10 på et fullformatskamera
  • Ønsker du skarpe vinger av en humle i flukt må du bruke veldig kort lukkertid opp mot 1/8000 eller mer. Lengre lukkertider gir bevegelsesuskarphet i vingeslagene.
  • Bruk en svak tele i brennvidde. Jeg brukte en effektiv brennvidde på 150 - 300mm.
  • Bruk ett fokuspunkt som du prøver å låse på humlens øyne.
  • Posisjoner deg slik at blomstene og humlen blir mest mulig frilagt fra de andre omgivelsene. Diffus bakgrunn forutsetter god avstand mellom motiv og bakgrunn.

f/3.2, 1/8000

f/3.2, 1/8000
På bildet over har fokuspunktet bommet på øynene og blitt lagt på fremre, bakre ben og med f/3.2 er blendren for stor til å gi tilstrekkelig dybdeskarphet til at øynene blir skarpe.

f/3.2, 1/8000

f/3.2, 1/8000
På bildet over ligger også fokuspunktet på bakre ben.

f/6.3, 1/1000


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar