Translate

lørdag 11. august 2012

Vil du være med så heng på!


Hva slags fotograf skal jeg kalle meg? Naturfotograf? Jo, jeg tar bilder i naturen, men det virker som om makrofotografering ikke er fullt ut anerkjent innen naturfotografering. I alle fall om man ser på oversikter over naturfotografer så dreier dette seg i hovedsak om landskapsbilder eller bilder av fugler eller større dyr. Bilder av insekter og blomster finner jeg bare unntaksvis.

Hva med makrofotograf da? Jo, kanskje, men jeg inkluderer ofte så mye av omgivelsene som del av min komposisjon av et bilde at insektet ikke gjengis i 1:1 eller større hvilket jo er definisjonen av makro.

Hva med nærfoto da? Jo, det er jo det jeg driver med bortsett fra at jeg i hovedsak konsentrer meg om det jeg finner i naturen.

Hva med nær-naturen-fotograf da? Jo, dette er kanskje den beste beskrivelsen av hva jeg fotograferer. Men det er vel ikke noe som heter dette? Så hva skal vi kalle oss da? Noen som har et forslag?

Jeg skulle gjerne visst om flere er som meg som er opptatt av det store i det lille, det lille i det store, hvor det er naturlig å ha med mye av omgivelsene rundt objektet og hvor det ikke er nødvendig å komme nærest mulig innpå insektet for å studere detaljene.

Jeg kunne tenke meg å lage en oversikt på bloggen min over andre fotografers blogger eller hjemmesider med bilder i samme kategori/sjanger som meg selv. Hvis du ønsker å bli inkludert på en slik oversikt så send meg en link til din side. Bruk min email: knriise@online.no. Navnet på nettsiden din pluss linken vil komme på oversikten.

Jeg stiller følgende krav til nettsiden/bloggen din:

  • Bildene dine må tagges med "macro" eller "makro" slik at det er lett å finne de bildene du har innen denne kategorien. Forøvrig kan siden din handle om hva som helst annet. 
  • Bildene må vise nærfoto av ting i naturen det være seg blomster, planter, blader eller insekter.

8 kommentarer:

  1. Skarp og flott med nydelig grønn bakgrunn.

    SvarSlett
  2. Det var et inspirernede innlegg. Synes det er vanskelig med definisjonen av makro/nærfoto... Jeg tar de fleste bildene mine med makro objektivet. Noen ganger er det helt nært andre ganger er det slik at en ser miljøet omkring. Er nok enig med deg at blandt naturfotografer er det ikke så mange bilder av blomster, insekter. Men ser en ut i verden er dette mye mer utbredt. Det er bare å titte på svenske blogger der finnes mange utrolig flinke fotografer på dette området.
    Jeg har ikke noe godt forslag på hva en skal kalle seg.

    Tusen takk for et flott innlegg som får tankene i sving.

    Nydelig bilde du legger ved. Liker godt at miljøet kommer så godt frem.

    Hilda

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hilda!
      Ja, jeg synes det er rart at ikke makrofotografering virker å være en anerkjent del av natutfotografering.

      Jeg ser jo at mange også er flinke med å skrive litt om det de fotograferer og på den måten bidrar til å skape enda større interesse for ting i naturen som mange ikke legger merke til.

      mvh Knut

      Slett
  3. Tusen takk for kommentarene!

    mvh Knut

    SvarSlett
  4. Tankevekkende innlegg! Og du har jo mye rett i det du sier. Det er ikke så ofte man ser macrobilder blandt de mer kjente fotografene. Selv liker jeg veldig godt å fotografere de små tingene rundt meg, og det skjer stort sett krypende langs bakken...med fare for både flåttbitt og andre saker krypendes under klærne. Eller frostbitt på neglene når den tiden kommer! :)Selv føler jeg at jeg har fått et nytt syn på naturen rundt meg etter at jeg kjøpte meg macroobjektiv. Selv "ekle" insekter og denslags er blitt vakre og interessante for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre!

      Slik er det med meg også. Etter at jeg begynte med makrofotografering, unnskyld naturfotografering, så ser jeg saker og ting jeg aldri la merke til før. Og enda mere spennende oppdager jeg når jeg får opp bildene på flatskjermen min. En gang fikk jeg en "linselus", dvs et insekt som hadde kommet med på bildet jeg tok av en blomst, og insektet la jeg ikke merke til da jeg tok bildet.

      mvh Knut

      Slett
  5. Jeg lar meg alltid fasinere av gode makrobilder, og dette synes jeg er et vakkert motiv i både stil, farge og komposisjon. Teknisk holder det også en høy kvalitet. Naturfotografering kan være så mangt, og makro krever mye av fotografen - DET har jeg selv erfart mange ganger... Selvfølgelig hører makro naturlig til i familien naturfoto, ingen tvil i mine øyne!
    Selv har jeg tatt en del makrobilder (har lagt noen på bloggen min), men har de to siste årene blitt fullstendig hekta på fugler. Likevel synes jeg gode makrobilder er utrolig spennende å studere, og skulle ønske jeg var flinkere til å bruke mitt eget makroobjektiv litt oftere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre Arvid! Jeg er så enig så enig!

      Det er nok mange som ikke skjønner hvor vanskelig det kan være å ta gode makrobilder før de selv prøver. Det er som regel mange utfordringer og mye som må klaffe samtidig som man må kunne bruke utstyret på en riktig og god måte.

      mvh Knut

      Slett