Translate

onsdag 7. mai 2014

Forglemmegei i drømmelandskap


Forglemmegei er en bitteliten blomst, faktisk en urt, og når jeg betraktet en liten "skog" med slike var det som om å befinne seg i et drømmelandskap. Det er dette som er så fasinerende med makro at når man ser i søkeren på et kamera med et makroobjektiv, så oppdager man en verden man knapt klarer å se med det blotte øyet.

I bildet over hadde jeg ønsket meg litt større skarphet både på blomsten til venstre og på den lille humlen, men jeg likte stemningen i bildet og valgte derfor å bruke det på bloggen min.

Bildet ble tatt med Nikon D700 og Sigma 150mm (alle bildene) på ISO800, f/3.2 og 1/3200.


Bildeinfo her er ISO800, f/3.2 og 1/3200. Når så mye av de andre blomstene kommer frem til bakgrunnen, så er dette fordi avstanden mellom den skarpe blomsten og de andre ikke er stor nok til å vaske de helt ut.


Her er bildeinfoen akkurat den samme dvs. ISO800, f/3.2 og 1/3200. Her har jeg imidlertid funnet en blomst som sto litt for seg selv og bakgrunnen blir dermed roligere.


Med blender f/9 og 1/400 kommer mer av bakgrunnen frem. Noen vil mene at dette skaper mere liv i bildet, men andre vil også mene at de lyse partiene forstyrrer fordi det er slik at øynene våre trekkes mot slike lyse partier i et bilde.

Legg også merke til den lille sorte flekken litt nedenfor midten av bildet og litt til høyre. Dette er et støvkorn på sensoren. Slike fremkommer gjerne ved bruk av små blendere og lys bakgrunn. Disse er lette å fjerne i etterbehandlingen. På større blendere synes de ikke. Mitt kamera er såpass gammelt og velbrukt at jeg har en god del støv på sensoren. Likevel er dette sjelden noe problem, da jeg ikke bruker så veldig små blendere og de er lette å fjerne i etterbehandlingen. Jeg valgte å ta den med her for å forklare dette om dere ikke allerede visste det.

Fortell meg gjerne hva du synes om bildene og hvilket du likte best!


På dette bildet kunne jeg ha klonet bort det som stikker opp i bunn av bildet.

Når jeg viser bilder som ikke er 100% perfekte eller de kunne gjøres bedre og jeg er oppmerksom på dette, så er dette for å bruke de som eksempler for å gi dere tips om hva som kan gjøres for gjøre de bedre.  Jeg er selv min største kritiker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar