Translate

mandag 19. mai 2014

Stankelbein are doin' it


Det kryr av Stankelbein om dagen. Disse ser ut som stor mygg og er, tror jeg, faktisk i familie. Dog er de helt ufarlige. De stikker ikke slik som myggen og de stikker av om du kommer for nære.

Man finner de i busker og på planter og gjerne opptatt med hverandre.



Disse to bildene viser det samme motivet, men med to helt forskjellige uttrykk som følge av at jeg flyttet meg litt og samtidig også fikk inn litt morgenlys i bakgrunnen.

Her brukte jeg manuell fokus, blendet ned for å sjekke dybdeskarpheten samt for å sjekke at jeg fikk begge insektene i brukbar fokus. Til slutt la jeg fokuspunktet der halene deres møtes slik at skarpheten fordeler seg jevnt mellom de to.

Bildeinfo var: Nikon D700, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/9, 1/125, stativ, manuell fokus.

Som alltid tenker jeg også komposisjon når jeg tar bildet. Derfor ville jeg ha begge bladene på Lupinen med i bildet. Bildene er tatt i motlys som kan gi problemer med utbrente høylys langs kantene på bladene. Her sitter hvite hår som lett blir overeksponert.


1 kommentar: