Translate

onsdag 7. mai 2014

Humlesurr


Jeg hørte på radioen om den store betydningen Humler har for verdens matproduksjon. I fjor startet regjeringen et prosjekt for å mobilisere hageeiere til å bli med for å redde humlenes fremtid (og vår egen). På regjeringens nettsider står det om dette:

Flere humlearter står i fare for å bli utryddet i Norge. Vår eksistens er helt avhengig av at humler og bier gjør jobben med polllinering av planter og trær. Miljøvernministeren presenterte kampanjen Summende hager i Solvang kolonihage i Oslo for å øke oppmerksomheten om truslene mot humlene og hva folk kan gjøre for å redde dem.


Truslene mot ville humler og bier i Norge kommer fra flere hold. Det er blitt færre planter å pollinere, blant annet på grunn av intensivt landbruk og bruk av plantevernmidler. Men også klimaendringene skaper problemer på grunn av endringer i vekstsesongene. Det fører til at insekter og planter ikke lenger møter hverandre på samme gunstige tidspunkt. Det forklarte professor i økologi ved Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ørjan Totland, på presselanseringen.

Les mer om dette her: http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/md/Nyheter-og-pressemeldinger/nyheter/2013/bli-med-pa-a-redde-humlene.html?id=726928


Så jeg tenker på den Humlen jeg reddet sist helg da den hadde forvillet seg inn i stua og ikke fant veien ut. Stor og svær og skkert en dronning. Sett et glass over Humla og tre et papir over åpningen av glasset og ta glasset med Humla ut i det fri. Så har du gitt ditt bidrag til en bedre fremtid for oss alle.

1 kommentar:

  1. Ja, jeg så et tv innslag i dag faktisk, om dette prosjektet... Det oppfordres til å ikke ha så strøkne hager uten ugress osv for å lage et bedre miljø for humlene!
    Gudskjelov har jeg derfor en god unnskyldning for evt naboklager, da min hage fremstår som noe rufsete:)

    SvarSlett