Translate

fredag 8. juli 2011

Gresshopper

Ensifera

Wikipedia: Gresshopper (Saltatoria) er en delgruppe av rettvinger (Orthoptera). Den ene delgruppen (Caelifera) består av bl.a. markgresshopper. Den andre delgruppen er Vortebitere og sirisser (Ensifera), disse to danner ordenen Hoppere (Saltatoria). Spøkelsesinsektene (Phasmatodea) er en egen orden av rettvinger. Det er 18 arter av gresshopper i Norge.

Hvis jeg har forstått det riktig har markgresshoppene (Caelifera) korte antenner, mens vortebiterne og sirissene (Ensifera) har lange antenner. Under har jeg forsøkt å grupperere bildene etter denne grove inndelingen.

Caelifera
De er lettest å se når de hopper.
Sitter de stille som her er de godt kamuflert.



Fra undersiden tatt gjennom et vindu. Et uvanlig flott
fargespektrum åpenbarte seg da. 
Ensifera

Stor gresshoppe som landet på terrassen vår.
Den fremtrer her som linedanser, men det er en effekt skapt
i etterbehandlingen.


Denne var svært "tam" i motsetning til de fleste andre
som raskt hoppet videre hvis jeg nærmet meg

Gresshoppene har såkalt ufullstendig forvandling, dvs at de utvikler seg gradvis gjennom forskjellige nymfestadier.

Her bæsjer den

Grønnfargen fikk den til å gå nesten helt i ett med
omgivelsene




En hunn med eggledningsrøret som "hale"

Buskhoppe (Pholidoptera griseoaptera)
Denne var brun i motsetning til de fleste andre grønne.
Den satte seg til rette på den hvite garasjedøren som jeg
syntes var en veldig kjedelig bakgrunn.
Derfor plasserte jeg den i en tekstur og prøvde å skape
en litt mystisk og skummel stemning.



1 kommentar:

  1. Nikmati Bonus Menarik Dari Bolavita Sekarang...
    -Nikmati Bous New member 10%
    -Nikmati Bonus Cashback Hingga 10%
    -Nikmati Juga Bonus jackpot Hingga Ratusan juta Rupiah Setiap harinya...

    Info Lengkap Hubungi:
    WA : 0812-2222-995
    Line : cs_bolavita
    Link : www.bolavita1.com

    TERIMA KASIH ^_^

    SvarSlett