Jeg sliter! Ikke får jeg det skarpt nok, og ikke får jeg de fargene jeg ser fordi bildene får for liten kontrast. Makrofotografering kan være veldig vanskelig, og akkurat der befinner jeg meg nå.
Hvorfor? Jo, fordi jeg prøver meg på vanskelige motiv. Bildet under viser motivet jeg prøver å ta bilde av. Lus på en plantestengel. (Helt ubehandlet bilde.)
Hva gjør vi da? Gir opp og finner andre motiv? Nei, la oss heller prøve å analysere utfordringen og finne løsninger.
- Jeg har gått for nære. Lusene er jo så små, så for å se hvordan de ser ut må jeg gå så nære som jeg bare klarer.
- Stengelen beveger seg i vinden.
- Insektene beveger seg.
- Jeg bruker for lang lukkertid.
- Autofokusen klarer ikke å stille skarpt fordi kontrasten i valgt fokuspunkt er lav.
- Fordi alt er så smått ser jeg ikke om det blir skarpt.
- Fordi lusene er så små har jeg satt på en forsatslinse. Denne lar meg komme enda nærmere motivet som blir større, men dybdeskarpheten blir enda mindre.
- Jeg har glemt å slå av bildestabiliseringen.
Med andre ord er det plenty med muligheter til å gjøre et dårlig bilde. Derfor er det vel heller ikke så rart at de fleste bildene ikke blir bra.
Hva kan jeg gjøre for å få det skarpere?
- Bruke stativ.
- Passe på at jeg ikke overskrider nærgrensen.
- Fokusere manuelt.
- Velg en tilstrekkelig kort lukkertid. Da kan det bli nødvendig å øke ISO noe som dessverre kan føre til økt støy i bildet. Det ene må avveies i forhold til det andre.
- Slå av bildestabiliseringen når jeg bruker stativ.
- Benytte en hjelpende hånd. Enten ved å få noen til å holde stengelen stille eller ved hjelp av en fleksibel arm som kan festes til stativet eller til bakken.
- Benytte en vinkelsøker med 2.5 gangers forstørrelse av bildet. Da ser man detaljene enda bedre og om det er skarpt.
I mitt tilfelle prøvde jeg alt dette, men det ble likevel ikke helt bra. Det blåste for kraftig. Den fleksible armen hindret stengelen i å svaie, men den bidro også til at stengelen dirret i vinden.
Jeg måtte derfor ta med meg motivet til et annet sted hvor jeg kunne få bedre kontroll over det. Jeg satte derfor opp lysteltet/makroteltet mitt. Inne i det blir det alltid vindstille. Men det skulle vise seg at bruk av lystelt skapte nye utfordringer.
Vel inne i teltet plassert på min lille hjelpende hånd, ministativet fra Clas Ohlson,
hadde jeg endelig kontroll over vinden.
Jeg fikk med meg en maur på stengelen. Kult tenkte jeg, dette skal bli spennende!
Bildet (helt ubehandlet) viser at lyset inne i teltet blir meget mykt. Men fordi lyset danser rundt kommer det også mye lys rett inn i objektivet. Det nedsetter kontrasten og med nedsatt kontrast forsvinner mye av skarpheten i motivet.
Nikon D7000, Nikkor 105mmVR Makro + Raynox DCR-250 ISO 800, f/11, 1/80 sek |
Epilog:
Mange maur beskytter bladlus og får honningdugg tilbake.
Wikipedia skriver:
Honningdugg er en sukkerholdig væske (karbohydrater) som utskilles gjennom en kjertel hos noen bladlus (Hemiptera) og andre plantesugende insekter. Det er et overskudd som insektene må kvitte seg med.
Særlig maur ser nytten i dette og «melker» bladlusene for honningdugg. Maur og bladlus lever i symbiose, mauren beskytter bladlusene og får honningdugg som belønning. Til sammen er det regnet ut at en koloni maur i løpet av en sommer kan ta med seg så mye honningdugg til maurtuen, at det tilsvarer opptil 10 kg sukker.
Vilken intressant blogg med fina bilder och goda råd. Började fota med macro på vårkanten och det är så fascinerande att få se minivärlden. Kämpade också med bl a myror och bladlöss i somras så det var extra kul att läsa din beskrivning av förloppet.
SvarSlettÅterkommer
Hälsn
Monica
Hvorfor bruker du ikke blitz? Jeg er litt nyskjerrig, da jeg selv vurderer å kjøpe meg et makrotelt.
SvarSlettBlitz er veldig krevende å bruke ifm makro. Dels kan blits gi stygge skygger og dels kan det gi stygt og unaturlig skinn eller reflekser i blanke flater på insektene.
SlettDerfor bør en blits ifm makro softes så mye som mulig. De som bruker blits ifm makro har gjerne eksperimentert seg frem til små softbokser de kan montere på blitsen. Ved også å plassere blitsen nært til objektet omslutter lyset objektet på en bedre måte slik at man også av denne grunn får mindre skygger.
Ringblits benyttes også ifm makro. Jeg har selv en slik, men bruker den lite, da jeg synes bildet blir dødt og kjedelig. ifht hvordan jeg vil at bildene skal se ut. Dersom man bare skal ta en nærbilde/makro av et insekt for dokumentarisk verdi, så er ringblits greit, men som sagt synes jeg ikke slike bilder blir fotografisk pene. (Smak og behag.)
Det er korrekt at en blits kan bidra til bedre kontrast og skarphet i bildet, men det gir som sagt også noen ulemper med mindre man klarer å kompensere de. Blits fryser også bevegelser hvilket bidrar til skarphet.
En annen ulempe er at objektet blir lyst mens bakgrunnen blir mørkt (undereksponeres).
Jeg synes derfor at makrobilder blir best i overskyet vær hvor lyset er mykest.
Fargene fremtrer også forskjellig med blits i motsetning til overskyet vær.
Til slutt må jeg også nevne at jeg blir hemmet av blitsen fordi den jo må monteres så nært objektet som mulig. Det blir da mye stæsj som skal festes på kameraet.
Dette var kanskje litt rotete forklart, men jeg håper du likevel skjønner hva jeg mener.
mvh Knut
PS. Takk for at du spurte!
Det var et godt svar. Takk skal du ha. Nå lærte jeg faktisk en hel del. Har ikke tenkt så mye på dette med bruk av makrotelt utendørs. Jeg kjøper meg et makrotelt nå til bruk innendørs med et par/tre av disse
Sletthttp://shop.fotoimport.no/lysutstyr/studio-fastlyslamper/tilbehor-fastlyslamper/interfit-cool-lite-32w-5000k-paere
så får vi se om det ikke blir blitz-fritt utendørs :-)
Jeg har sett på den nettsiden du refererer til. De har sikkert fine produkter, men jeg handler hjerne fra denne:
SvarSletthttp://www.kaffebrus.com
En svensk nettbutikk som jeg synes har meget gunstige priser. Tror de sender til Norge, men jeg får det levert til min hytte i Sverige.
mvh Knut