Translate

tirsdag 12. juli 2011

Hvordan finne nye motiv å makrofotografere


De fleste motivene mine finner jeg i min egen hage. Nå skal det sies at det ikke er en hvilken som helst hage. Den befinner seg ved sjøen og i et hjørne av et åkerlandskap. Dette setter nok et visst preg på hvilke insekter og planter jeg treffer på i mitt område.

Men også i din hage eller i ditt nærområde vil du kunne finne en masse forskjellige motiv. De er der rundt deg. Bruk øynene dine. Det gjelder bare å se dem. Har du sett på lufta en sen kveld hvor sollyset nærmest lyser opp det som svever rett foran deg? Da kan du virkelig se hvor mye insekter det faktisk er i lufta.

Og har du tenkt på at svalene er på kontinuerlig jakt etter mat, - insekter? Når det er godvær så flyr svalene høyt, men det er fordi insektene også flyr høyt, faktisk veldig høyt.

Billen på bildet over, jeg aner ikke hva denne billen heter, den så jeg en dag jeg ruslet på terrassen vår. Jeg bare kastet et blikk på gresset, ca 1 meter utenfor terrassen, og da så jeg noe skinnende grønt og rødt i toppen av noe ugress. Jeg satte meg på huk og gransket det som tiltrakk seg min oppmerksomhet. Så løp jeg inn og hentet kameraet og rakk bare å knipse 4 bilder med de innstillingene kameraet tilfeldigvis hadde før den forsvant i undergrunnen.

Samtidig som jeg var der var det også noe annet rart jeg så. De var vanskelige å se med det blotte øyet, men gjennom mitt telemakro-objektiv så de slik ut.

Larve av bladbille

Dette må være noen larver, og hva de blir til etterhvert vet jeg ikke. Kanskje biller? De spiste grådig av planten, heldigvis ugress det også.

Mens jeg klippet gresset la jeg plutselig merke til disse to bløtvingene som "hadde det" med hverandre. Så løp jeg inn og hentet kamera.

Bløtvinger som koser seg

Og hvis du tar en titt under bladene eller under blomstene, så vil du oppdage at det finnes et eget liv der også. Her en koloni av bladlus.

Bladlus

Og med sommeren kommer det en stor mengde vakre blomster. Det er da nok å velge i. Jeg valgte meg en vakker Blåklokke og fotograferte den i motlys.



Så kom ikke å si at du ikke finner motiv å ta bilder av! Mitt motto er:
Jo mere jeg ser, desto mer forstår jeg hvor lite jeg har sett. Jo mere jeg fotograferer, desto mer forstår jeg hvor mye det er å se. Jo mere jeg lærer, desto mer forstår jeg hvor lite jeg kan. 


Mine bilder blir til på veien jeg går. Jeg har dessverre altfor lite tid til å utforske fotograferingen, så bildene blir speilbilder av hva jeg ser på min vei. Fotografering er min beste form for rekreasjon og gir meg masse glede!

2 kommentarer:

  1. Fin og inspirerende blogg.
    Blåklokke i motlys er aldeles fantastisk.

    Rune

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Rune!

    Setter utrolig stor pris på slike kommentarer!

    mvh Knut

    SvarSlett