Translate

mandag 18. juni 2012

Bløtvingene våkner til live


Bløtvinger pleier det å være mange av i hagen vår om sommeren. Men hittil har jeg ikke sett så mange. Jeg så en i mai, men disse rødbrune og svarte pleier ikke å dukke opp før i juni.

Før de blir til biller så lever de som larver i jorden. Så på forsommeren kryper de opp av jorda, og jeg antar at de da vel har vært i et puppestadie på samme måten som med sommerfugler.

Jeg har tatt mange bilder av disse før hvor de kryper opp i toppen av strå og pumper blod ut i vingene sine slik at de folder seg ut. På bildet under ligger flyvevingene åpne på utsiden av de dekkvingene som vanligvis beskytter ryggen deres, trodde jeg, men nå forteller jo Morten meg (se kommentaren under) at dette ikke er en bløtvinge. Det er derimot en planteveps (Symphyta) av et slag.


Ikke rart at jeg tok feil for den befant seg på samme strå på samme tid som bløtvingen i bilde nr 1 og har dessuten mye av de samme fargene. Men så feil kan man altså ta når man bare er en amatør som jeg. ;-)


Bløtvinger er rovdyr som lever av andre insekter, men jeg synes at hodet med de mørke øynene har et ansikt som ustråler en slags sympatisk intelligens. De ser nesten snille ut.

Her kan dere se flere bilder av bløtvinger og lese mere om de:
http://makrotips.blogspot.se/2012/05/sort-bltvinge.html

http://makrotips.blogspot.se/2011/06/rdgul-bltvinge.html

http://makrotips.blogspot.se/2011/06/bltvinge-pumper-vinger.html

2 kommentarer:

  1. Her må jeg nesten til med en kommentar igjen, Knut :).

    Svært fine bilder, men det nederste bildet er IKKE av en bløtvinge. Det er derimot en planteveps (Symphyta) av et slag. Jeg er ikke sikker på hvilken familie den tilhører.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Morten for at du følger med og bidrar til å høyne kvaliteten på bloggen min ved å finne feil som kan rettes opp!

      Jeg trodde det var en bløtvinge også i bilde nr 2 fordi den befant seg på samme strå på samme tid som bløtvingen i bilde nr 1. Men så feil kan man ta når man ikke er entomolog og bare en vanlig amatørfotograf.

      mvh Knut

      Slett